Ga naar de inhoud

3 slimme e-commerce strategieën voor B2B bedrijven

Voor jou als B2B bedrijf kan het best spannend zijn om iets met e-commerce te gaan doen. Vaak is er beperkte kennis van e-commerce aanwezig en het kan lastig zijn om te weten waar je moet beginnen. Ook wordt er bij e-commerce vaak direct gedacht aan een webshop maar er bestaan meerdere manieren om online actief te zijn. Wij zullen de 3 verschillende mogelijkheden aan je uitleggen.

1: Klantportaal

Veel bedrijven verwachten dat ze tegenwoordig een hoop vragen aan de leverancier online beantwoord kunnen krijgen, dit verwacht dus ook jouw klant, lees er meer over in ons blog. Een klantenportaal kan hierbij helpen. Dit online platform stelt de klant instaat om met hun inloggegevens in te loggen en relevante informatie te vinden. Denk hierbij aan:

  • Inzien van klant- & adresgegevens
  • Inzien van openstaande posten
  • Inzien & downloaden van facturen
  • Inzien van totale verkoophistorie
  • Inzien van prijslijsten
  • Inzien van zendingen met track & trace

In dit portaal kunnen klanten nog geen producten terugvinden of bestellen. Het dient enkel om hun vragen online te beantwoorden. Voordeel voor je klant is dat ze zelf op elk gewenst moment direct online antwoorden kunnen vinden, zonder te hoeven bellen of mailen. Voor jouw organisatie is het een pluspunt dat medewerkers niet langer bezig zijn met het beantwoorden van deze vragen. Het opzetten van een klantportaal is relatief eenvoudig en laagdrempelig. Het kan een mooie eerste stap zijn om te starten met een vorm van e-commerce. Zo zien jouw klanten dat je met de tijd meegaat en voorziet in hun behoeften.

2: Klantportaal & catalogus

Het klantportaal is het minimale dat elke B2B organisatie nodig heeft. De volgende stap is het toevoegen van een catalogus aan het klantportaal. Dit stelt klanten in staat om al je producten online op te zoeken. Je kan dit zo maken dat het eruitziet als een webshop waarbij je kunt werken met verschillende filters en sorteeropties die direct herkenbaar en begrijpelijk zijn. Een aantal functionaliteiten die de catalogus bevat

  • Catalogus met categoriestructuur, filters en sorteren
  • Product pagina’s met productinformatie en voorraadinformatie
  • Tonen van bijlagen en documenten over producten
  • Klant specifieke prijzen tonen na inlog
  • Niet tonen van prijzen (indien gewenst)

Jouw klant kan nu een hoop informatie vinden via het klantportaal omdat de catalogus hieraan gekoppeld is. Veel klanten vinden het fijn om online te kunnen zien wat je als bedrijf allemaal aanbiedt, vaak zien we dat bedrijven hierdoor meer gaan bestellen.

3: B2B bestelportaal

De meest uitgebreide variant is het B2B bestelportaal. Dit portaal bevat alle eerdergenoemde functionaliteiten, maar klanten kunnen nu ook daadwerkelijk online bestellingen plaatsen. Dit brengt diverse voordelen met zich mee, zoals automatische verwerking van orders in Microsoft Dynamics 365 Business Central, zonder handmatige handelingen. Bovendien kun je aansturen op cross-selling en upselling. Als een klant een product bekijkt, kun je aanbevelingen doen voor aanvullende producten. Met meer beschikbare data kun je je omzet verhogen. Bovendien voldoe je hiermee aan de veranderende verwachtingen van klanten en kun je vooroplopen op je concurrenten.

Om je een idee te geven van de functionaliteit vind je hier een aantal functionaliteiten die in een B2B bestelportaal zitten, boven op de eerdergenoemde functionaliteit:

  • Bestellen en afrekenen
  • Meerdere verzendadressen
  • Betaling op factuur
  • Betaling via iDeal of andere PSP’s
  • Cross en upsell producten
  • Verschillende bestelhoeveelheden
  • Kortingscodes
  • Orderopmerkingen

Een B2B-portaal is niet elke B2B-bedrijf geschikt. Het kan zijn dat jouw producten zo specialistisch zijn dat telefonisch contact altijd nodig blijft voordat een order geplaatst kan worden. Je kunt in dat geval wellicht een deel van je assortiment hiervoor geschikt maken. Natuurlijk kun je ook kiezen voor alleen een klantportaal of een klantportaal met catalogus.

Jouw partners in e-commerce

SucceedIT heeft samen met onze partner Ecomwise een goede oplossing ontwikkeld voor deze drie type klantportalen. Ecomwise heeft veel ervaring met B2B en e-commerce en samen hebben we gekeken naar de behoeften van onze klanten om aantrekkelijke instapmodellen te ontwikkelen voor alle drie de typen klantportalen. Hierdoor kun je snel en betaalbaar je eerste (of tweede) stappen zetten. Wil je hier meer over weten, neem dan contact met ons op of vraag ons whitepaper aan.