Ga naar de inhoud

De invloed van de millennial op jouw online succes

E-commerce is al geruime tijd steeds belangrijker geworden in de B2C-wereld en inmiddels besteld bijna iedereen wel eens een product bij een webshop. Het een onmisbaar onderdeel van ons dagelijks leven geworden en is daarom niet meer weg te denken. De ontwikkelingen in e-commerce hebben ook grote vooruitgang geboekt binnen de B2B-sector. Dit werd ook flink versneld door de opkomst van thuiswerken tijdens de coronapandemie. Desondanks zijn er nog meer redenen waarom e-commerce in de B2B-wereld steeds belangrijker wordt en dit heeft voornamelijk te maken met de snel veranderende behoeften van jouw klanten.

Invloed van de millennial

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat millennials een steeds grotere rol spelen binnen bedrijven en vooral binnen de inkoopafdeling (jouw klant dus). Zo blijkt dat bij 73% van de B2B bestellingen een millennial betrokken is, dit was in 2015 nog slechts 46%. Een millennial is een ander type klant met andere verwachtingen. Ze zijn opgegroeid met computers en mobiele telefoons en hun werkmethoden zijn anders. Bovendien hechten ze veel waarde aan duurzaamheid en is de prijs vaak niet het belangrijkste criterium. Dit zijn belangrijke feiten waar je als leverancier op moet inspelen.

Enkele cijfers om rekening mee moet houden:

  • 80% van de B2B gebruikers gebruikt een mobiele telefoon op zijn/haar werk
  • Bij 60% van de B2B-aankopen speelt de mobiele telefoon een belangrijke rol
  • 40% van de B2B omzet in 2021 was afkomstig van mobiele apparaten
  • 73% van de B2B kopers geeft aan een B2C-achtige klantervaring te verwachten
  • 45% wil een online portal met klant specifieke informatie

Deze cijfers onderstrepen het belang van het bieden van de juiste online tools aan je klanten, zowel op desktop als op mobiele apparaten. Kortom, jouw klanten zijn veranderd en hun verwachtingen zijn anders, waarbij online interactie een grotere rol speelt. Het is verstandig om grondig te onderzoeken wie je klant is en wat ze van jou als leverancier verwachten. In veel gevallen is een klantportaal onmisbaar. Vanuit dit portaal kunnen klanten niet alleen belangrijke informatie vinden, maar ook bestellingen plaatsen.

Het klantportaal

Klanten kunnen in een klantportaal onder andere:

  • Klantgegevens inzien
  • Facturen opzoeken
  • Online betalen
  • Bestelhistorie inzien
  • Zendingen inzien incl. track & trace
  • Bestellijsten klaarzetten
  • Direct bestellen
  • Catalogus inzien met eigen prijzen

Dit stelt klanten in staat om op elk moment online antwoorden te krijgen en direct bestellingen te plaatsen. Ze hoeven niet langer te wachten tot ze iemand aan de telefoon krijgen of tot ze worden teruggebeld; ze vinden direct online het antwoord. Dit resulteert in een win-winsituatie: klanten worden efficiënt geholpen en jouw organisatie bespaart tijd die anders zou worden besteed aan het beantwoorden van deze vragen

Jouw partner in e-commerce

Wil je de komende jaren ook een rol spelen in B2B e-commerce? Ben je benieuwd naar mogelijke stappen die je online kunt zetten? SucceedIT adviseert jou graag over de mogelijkheden op het gebied van e-commerce en inventariseert welke stappen jouw bedrijf kan nemen. We denken met je mee en bieden precies wat je nodig hebt. Met ons uitgebreide netwerk binnen e-commerce staan we klaar om je verder te helpen. Wil je meer weten waarbij wij kunnen ondersteunen? Neem dan direct contact op om een vrijblijvende afspraak in te plannen.