Ga naar de inhoud

B2B e-commerce, no time to waste

Het is tegenwoordig een gegeven; als consument zijn we gewend om online te shoppen. Toch zijn er veel B2B bedrijven die denken dat ze alle tijd hebben om hiermee te beginnen. Helaas is dat niet het geval; ben je nu nog niet online aanwezig, dan loop je het risico dat je concurrentie je inhaalt. Wij helpen je graag om voorop te lopen, laten we direct beginnen! 

Om effectief te zijn in B2B e-commerce is het belangrijk om precies te weten waar jouw klant naar op zoek is. Aan de hand hiervan ben je in staat om jouw aanbod te optimaliseren, om zo je kans op succes verder te maximaliseren. Het is dus van essentieel belang om grondig onderzoek te doen. Waar veel ondernemers nog steeds veel doen op ‘gut-feeling’, willen wij jullie graag meenemen in een aantal cijfers die je verder kunnen helpen.

Ipsos heeft onderzoek gedaan naar de staat van B2B e-commerce in Nederland. Hier zijn een aantal belangrijke resultaten uit voortgekomen:  

  • 91% van de B2B klanten is gewend aan aankopen doen via een webshop
  • De hoeveelheid online bestellingen is met meer dan 50% gegroeid in één jaar
  • 40% van B2B klanten verwacht het komende jaar meer aankopen online te gaan doen

Jouw stappen binnen e-commerce

Wil jij inzicht in de mogelijkheden die er zijn voor jouw bedrijf of wil je weten welke stappen jij kan zetten op het gebied van e-commerce? Wij helpen je graag verder!

B2B e-commerce

Aan de hand van deze resultaten is er dus een duidelijke trend zichtbaar. B2B klanten blijven niet langer achter op de B2C klanten. De verschuiving naar online transacties zet alleen maar verder door, en zal naar alle waarschijnlijkheid ook niet verminderen tot het de meest gebruikte manier van aankopen is.

Nog niet overtuigd om een en ander toch maar eens in werking te gaan zetten? De gemiddelde B2B klant heeft specifieke verwachtingen van B2B e-commerce. Zeker in een digitale wereld die zich momenteel zo snel ontwikkelt. Het is niet meer te veroorloven om achter te blijven. Sterker nog; je wilt op bepaalde gebieden juist innoveren. Wees je concurrentie voor en overtref de verwachtingen van je klanten. Uit het onderzoek van Ipsos blijkt dat dit het beste te bereiken is door te excelleren op de volgende gebieden:  

#1 Flexibiliteit 

De online mogelijkheden veranderen in een razendsnel tempo. Nieuwe ontwikkelingen, nieuwe oplossingen, nieuwe trends, flexibiliteit wordt meer en meer een vereiste om met de wensen van je klanten mee te komen. 

B2B klanten vinden het belangrijk om altijd en overal vandaan een bestelling te kunnen plaatsen. Dit heeft alles te maken met de gewoonte dat dit ook bij bedrijven als Amazon en Bol.com mogelijk is. We raken er langzaamaan gewend aan dat je een bestelling plaatst op het moment dat je er zelf tijd voor en zin in hebt.  Dit betekent onder andere dat je buiten de kantooruren alsnog een bestelling moet kunnen plaatsen, op een manier die voor jouw specifieke klant het makkelijkst is. 

#2 Self-service 

Dit is een van de grootste wensen van B2B klanten. Deze wens van de klant gaat vooral over zaken zelf kunnen regelen waar en wanneer ze maar kunnen. Dit zorgt er direct voor dat jouw account manager/binnendienst ontlast wordt met vraagstukken die alleen maar tijd kosten, en in plaats hiervan tijd kan besteden aan de klant echt verder helpen. 

Denk hierbij aan een eigen portaal waar facturen, verzendingen, bestellingen, keuringsrapport, aanvullende informatie en nog veel meer in staat waar de klant gewoon zelf bij kan. In veel gevallen zijn deze mogelijkheden zelfs de reden dat tenders en aanbestedingen binnengehaald worden! Let dus goed op hoe je je klant zichzelf kunt laten bedienen, dit is vaak vrij specifiek, maar wanneer je dit goed uitvoert heb je blije klanten en maak je intern tijd vrij voor andere zaken.  Als je wilt weten hoe andere bedrijven dit hebben aangepakt, wij delen onze kennis graag! Neem contact met ons op!

#3 Gemak 

Naast de selfservice zijn er ook nog andere zaken om het gemak te vergroten.In het ideale scenario neem je alle potentiële drempels weg voor bedrijven die met je in zee willen, of om klanten langer te behouden. Dit maximaliseert namelijk de kans dat ze overgaan tot actie of bij je blijven.  

Je zorgt op verschillende manieren voor een zo groot mogelijk gemak:  

  • Makkelijk te vinden plek met antwoorden op veelgestelde vragen
  • Optimale vindbaarheid van relevante producten en diensten
  • Maximale mobielvriendelijkheid
  • Minimale frictie, en duidelijke instructie, om tot actie over te gaan

Maak het de klant zo makkelijk mogelijk om toegang te krijgen tot alle informatie en potentiële vervolgacties. Zulke zaken mogen nooit een belemmerende werking hebben voor de klanten. Onderzoek wijst uit dat wanneer we zoveel mogelijk frictie wegnemen, en we helder zijn in wat de klant moet doen om verder te komen, klanten blijer worden en meer zaken met je gaan doen. Ja, dit vraagt enige vorm van strategie, en daar helpen we bedrijven gelukkig dagelijks mee.  

#4 Snelheid 

In de B2C markt is het al een tijdje duidelijk dat de snelheid van leveringen volledig geoptimaliseerd is. ‘Vandaag besteld, morgen in huis’ is de absolute standaard. Alles dat minder dan dat is, is een eerdergenoemde drempel. De verwachting is dan ook dat het niet lang gaat duren alvorens ‘vandaag besteld, morgen in huis’ ook in B2B e-commerce de standaard gaat zijn.  

Daarmee krijgen klanten de mogelijkheid om supersnel in te spelen op een behoefte. Iets wat natuurlijk altijd grote waardering oplevert. Zulke uitgebreide keuzemogelijkheden zijn cruciaal voor een moderne benadering van de B2B sector. Stel het belang van de klant als hoogste prioriteit en je ontwikkelt je zeer waarschijnlijk in de juiste richting. Wat moet jij hier voor doen? Voorraadoptimalisatie! Lees hier hoe wij daar mee omgaan.

Efficiëntie als Sleutel tot Succes

Al met al lijken de wensen van de B2B klant logisch te zijn, maar wordt dit toch nog vrij weinig uitgevoerd. Een prachtige kans dus om je concurrent voor te zijn! Efficiëntie is een sleutelwoord, zowel voor jou intern als efficiëntie aanbieden aan je klant. Hoe efficiënter iets namelijk geregeld is, hoe minder tijd, geld en moeite het kost voor alle partijen. Ontwikkelingen in B2B e-commerce gaat daarom niet alleen jouw klanten helpen, maar ook je bedrijf zelf. Zo zet je volgende stap in het moderniseren en daarmee digitaliseren van je werkprocessen.

Wil jij inzicht in de mogelijkheden die er zijn voor jouw bedrijf of wil je weten welke stappen jij kan zetten op het gebied van e-commerce? Neem dan gerust contact met ons op via: [email protected] of