Ga naar de inhoud

Welk type klantportaal past bij jouw bedrijf?

Wanneer je interesse hebt in het aanschaffen van een nieuw klantenportaal, begint de zoektocht naar het meest geschikte systeem. Er zijn vele aanbieders van klantenportalen en ook verschillende type klantenportalen. In deze blog zullen we de drie meest voorkomende verder toelichten.

Er zijn in hoofdlijnen drie type klantportalen te onderscheiden:

  1. Standaard klantportaal
  2. Maatwerk klantportaal
  3. Standaard klantportaal met mogelijkheid voor klant specifieke wensen

De drie typen klantportalen hebben elk hun eigen voordelen en nadelen. We willen je graag meenemen in deze overwegingen.

1.       Standaard klantportaal

Dit type klantportaal is een kant-en-klaar product. Bij de ontwikkeling van het systeem is er gekeken wat het gemiddelde bedrijf nodig heeft binnen een klantportaal en daar is een oplossing voor ontwikkeld en door de jaren heen is er doorontwikkeld om aan die behoeften te voldoen. Er worden geen klant specifieke wensen toegevoegd aan het portaal.

  • Voordeel

De snelheid en de relatief lage kosten waarmee je het kunt implementeren. Bovendien profiteer je van doorlopende ontwikkelingen aan het portaal.

  • Nadeel

Je kunt geen specifieke aanpassingen kunt doen die perfect aansluiten op jouw wensen. Als het standaard klantportaal goed bij je behoeften past, kan het een goede keuze zijn. Houd echter altijd rekening met toekomstige organisatorische groei en veranderingen waar je over 2 of 3 jaar met je bedrijf wilt staan en of het klantenportaal dan ook aansluit bij je wensen.

2. Maatwerk klantenportaal

Het is ook mogelijk om een klantportaal op maat te laten maken. Je zoekt een partij die dit voor je kan ontwikkelen, deelt je wensen en het portaal wordt voor je gecreëerd. Door je specifieke wensen te delen, zal het portaal op maat voor jou worden opgezet. Dit biedt jou de kans om alles te implementeren wat jij wilt.

  • Voordeel

Je hebt de vrijheid om de functionaliteiten te bepalen van het klantenportaal die voor jou van belang zijn.. Dit klinkt heel aantrekkelijk, maar er zijn enkele aanzienlijke nadelen verbonden aan deze aanpak.

  • Nadeel

Omdat het een uniek systeem is moet alles voor jouw bedrijf ontwikkeld worden, vaak gaat hier veel tijd in zitten waardoor de doorlooptijd langer is en de kosten hoger. Bovendien profiteer je niet automatisch van de voordelen van doorlopende systeemverbeteringen, aangezien elke gewenste update specifiek voor jou ontwikkeld moet worden. Ook moet je van tevoren een duidelijk beeld hebben van wat je precies wilt aan functionaliteiten in je klantportaal, oftewel de scope moet helder en afgebakend zijn.  Een groot risico is dat het project langer duurt en meer gaat kosten dan vooraf verwacht.

3. Standaard klantenportaal waarin klant specifieke wensen mogelijk zijn

De derde optie, die voor de meeste bedrijven het meest geschikt is, is het standaard klantenportaal waarin klant specifieke inrichting mogelijk is. Dit houdt in dat je gebruik maakt van standaard software zoals Magento of Shopware, maar met de optie om extra functionaliteiten toe te voegen. Deze functionaliteiten kunnen worden toegevoegd via bestaande apps of modules, of je kunt zelfs maatwerkoplossingen ontwikkelen om aan je specifieke behoeften te voldoen.

  • Voordeel

Je blijft werken op een standaardsysteem dat voortdurend wordt doorontwikkeld, zonder dat het specifiek voor jou hoeft te worden onderhouden. De doorlooptijd en de kosten zijn afhankelijk van de hoeveelheid klantspecifieke wensen. Het advies is om zoveel mogelijk bij de standaard te blijven, omdat dit het beheer en stuk makkelijker maakt.

  • Nadeel

De kosten kunnen oplopen zijn als je veel klantspecifieke wensen hebt. Als je specifieke eisen hebt die veel aanpassingen aan het standaardproduct vereisen, is het slimmer verstandiger om te kiezen voor een volledig op maat gemaakt systeem.

Jouw partners voor online succes

Je weet nu wat er in hoofdlijnen op de markt aanwezig is. Vanuit SucceedIT hebben wij de beste ervaring met de derde optie: het standaard klantenportaal waarin klantspecifieke wenen mogelijk zijn. We hebben samen met onze partner Ecomwise een klantenportaal ontwikkeld op basis van standaard software, waarin klantspecifieke wensen mogelijk zijn. We kijken altijd zoveel mogelijk naar de standaard, mocht dit toch niet aansluiten zullen we verder adviseren over de mogelijkheden. Mocht je meer informatie willen of graag advies welk portaal het beste bij jou past, neem dan vrijblijvend contact met ons op.