Ga naar de inhoud

NAV naar Business Central: Een realistische kijk op de overstap 

De 5 belangrijkste tips voor een succesvolle upgrade

Meer dan de helft van de Dynamics klanten werkt nog met een verouderde versie van NAV. Nu de mainstream support (functioneel en beveiliging) beëindigd is, groeit de noodzaak om te upgraden. Toch aarzelen nog veel bedrijven om de stap te zetten. En dat is ergens wel terecht. Een upgrade traject is ingrijpend en je wilt de juiste keuzes maken. Goede begeleiding en een duidelijke projectaanpak is hierbij van essentieel belang. In deze blog bespreken we de 5 belangrijkste tips voor een succesvolle upgrade naar Dynamics 365 Business Central. 

1. Start met een uitgebreide analyse

Een goed begin is het halve werk. Als organisatie ben je continu in beweging. Je past je aan op de markt om klanten zo goed mogelijk te bedienen. Om die reden is het belangrijk om voorafgaand aan een upgrade goed te kijken of de manier waarop je bestaande ERP ooit is ingericht nog aansluit op de huidige processen. Dit kost in het begin wat meer tijd, maar een kritische blik op de inrichting helpt om voorafgaand aan de upgrade de juiste keuzes te maken. Zo voorkom je dat je overgaat met een verouderde inrichting die onvoldoende aansluit op jouw processen. En dat gaat je later veel tijd opleveren. 

2. Laat je niet gek maken door IT-partners

Als iemand beweert dat upgraden van een versie van NAV naar Business Central een makkie is, met slechts een technische upgrade, binnen enkele dagen geregeld… Dan halen we je direct maar even uit deze droom. 

Kies je voor een upgrade van een oude NAV-omgeving naar Business Central, adviseren wij je niet 1 op 1 over te gaan tegen een kleine investering. Het is de bedoeling dat je stappen vooruit gaat zetten en voordelen gaat halen uit nieuwe technieken en mogelijkheden. Dit systeem moet in staat zijn om mee te groeien met jouw bedrijf en de markt waarin je je bevindt. En bovenal wil je niet terugvallen naar frustraties, verstoringen en irritaties vanuit het oude systeem naar jouw nieuwe omgeving.  

Het stappenplan

Upgraden van Dynamics NAV naar Business Central

Wil jij weten hoe een upgrade van Dynamics NAV naar Business Central eruit ziet? Bekijk dan nu het stappenplan waarin wij je uitleggen waarom het belangrijk is om te kiezen voor upgrade-analyse en wat dit precies inhoudt.

3. Neem afscheid van maatwerk

Business Central is een cloud oplossing waarbij jouw omgeving twee keer per jaar upgrade naar een nieuwe versie. Traditioneel maatwerk behoort in tegenstelling tot Dynamics NAV niet langer tot de mogelijkheden. In plaats daarvan biedt Microsoft de mogelijkheid om extensies te bouwen of apps aan te sluiten. Deze additionele functies, moeten met elke update mee, zonder dat jij hier veel last van hebt.  

Het is verleidelijk om bij een overstap van Dynamics NAV naar een nieuwe omgeving, maatwerk te bouwen naar jouw specifieke extensies, zodat er voor de gebruikers niet veranderd in de manier van werken. Toch raden we dit af. Klant specifieke extensies kosten namelijk veel onderhoud en vragen serieuze testcapaciteit. Het is een koste intensieve manier van werken Om die reden adviseren we te kiezen voor bewezen oplossingen. Dit vraagt om meer consultancy aan de voorzijde van het project, maar levert op lange termijn tijd, geld en onafhankelijkheid op. 

4. Kies voor bewezen oplossingen

De kans is aanwezig dat Business Central als ERP oplossing niet direct al jouw processen 100% ondersteund. Om wel aan de specifieke wensen van jouw organisatie te voldoen heeft Microsoft de AppSource ontwikkeld. Hier worden ruim 10.000 verschillende bewezen oplossingen aangeboden, door partners en specialisten. Je wilt natuurlijk, net als wij, voorkomen dat je oplossing slechts door een of enkele personen wordt ondersteund. Daarom raden wij je altijd aan om voor bewezen ISV-oplossingen te kiezen en hierover in gesprek te gaan met je implementatie partner.

5. Pas op voor vendor lock-in

Eén van de belangrijkste tips die wij je meegeven betreft een fenomeen die op (middel)lange termijn grote consequenties kan hebben, namelijk vendor lock-in, oftewel complete afhankelijkheid van je leverancier. Helaas zien wij het nog veel gebeuren dat klanten onbewust een zeer bindend contract zijn aangegaan met hun implementatie partner. Dit betekent dat klanten geen mogelijkheid hebben om afscheid te nemen de partner zolang ze gebruik maken van specifieke extensies of apps.  

Ons advies: leg contractueel vast dat je kan stoppen met een samenwerking, mocht deze niet lopen zoals vooraf verwacht was. Dit betekent ook dat je beschrijft dat apps van de AppSource, aangeboden door de desbetreffende partner, ondersteund mogen worden door andere partners. Gaat jouw potentiële implementatie partner hier niet mee akkoord, dan weet je voldoende. Alleen dit zal al zorgen dat de partner in kwestie zal investeren in jouw tevredenheid.

Weten wat een overstap voor jou betekent?

Ben jij na het lezen van deze blog benieuwd naar meer adviezen als het gaat om een overstap van Dynamics NAV naar Business Central? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag bij het inzichtelijk krijgen van jouw specifieke mogelijkheden!