Ga naar de inhoud

Dit wil jouw klant nooit meer zien

Heel vervelend; jouw klant heeft tegenwoordig allemaal eisen hoe ze willen samenwerken met jou als leverancier. Gelukkig hebben deze eisen ook een hoop voordelen, en bieden ze je de kans je concurrent voor te blijven. De afgelopen jaren heeft e-commerce, mede door de Corona crisis, een nog grotere vlucht genomen dan verwacht. Dit betekent ook dat jouw B2B klanten inmiddels gewend zijn aan bepaalde ervaringen en mogelijkheden en er bepaalde zaken zijn die ze nooit meer willen zien. Wij hebben een aantal belangrijke valkuilen op een rij gezet.

1. Slechte mobiele websites

In het jaar 2021 bestond meer dan de helft van al het websiteverkeer uit mobiel verkeer, volgens Statista. Dit houdt in dat iedereen steeds vaker gebruik maakt van hun telefoon om websites te bezoeken en hierop acties onderneemt. Leverancier selecteren, aanbod bekijken, aankopen doen, veel gebeurt met de telefoon. Het is belangrijk dat je je mobiele website belangrijker maakt dan je desktop site. Is je mobiele website slechter dan de rest? Dan heb je een grote kans om klanten te verliezen. Bied je een soepele mobiele ervaring aan, zonder frictie? Dan kan jij je onderscheiden van je concurrenten.

2. Ongepersonaliseerde inhoud

Een ander punt dat in toenemende mate aandacht krijgt: Personalisatie. Een ontwikkeling die we zien in B2B e-commerce is dat bedrijven meer en meer een koopervaring op maat aanbieden. Een die perfect is afgestemd op de desbetreffende klant. Daarmee ben je in staat om te voldoen aan specifieke behoeften. Niet iedere klant bevindt zich in dezelfde, voor jouw ideale, situatie. In plaats daarvan is er sprake van een dynamische wereld en daarmee een dynamisch klantbeeld. Als je generieke inhoud toont bedoeld voor iedereen (en dus voor niemand) dan haakt je klant af, er is teveel frictie.

3. Te weinig plekken voor contact

Alleen een website is niet genoeg. De website is in veel gevallen de hoofd locatie wat verkopen in B2B e-commerce betreft. Maar dit wil niet zeggen dat je aan de overige mogelijkheden geen aandacht hoeft te besteden. Het gaat dan om social media, e-mail, virtuele events, marktplaatsen, vergelijkingssites en meer. De mogelijkheden zijn bijzonder divers. Met multiplatform verkopen, ga je in staat zijn om serieus op te schalen. Je hebt meer mogelijkheden om op een efficiëntere wijze te verkopen, je wordt serieuzer genomen door klanten en je kunt beter aan je branding werken. Alleen een website? Je wordt niet gevonden en minder serieus genomen. Digitaal in de breedte aanwezig? Je bent een autoriteit in je branche en je wordt gezien door meer (potentiële) klanten.

Cold-calling, brochures, catalogussen en beurzen beginnen langzaam een andere plek in te nemen in de B2B markt. Ze zijn niet per sé overbodig, maar hier wordt relatief veel tijd en geld in gestoken voor hetgeen ze opleveren, zeker in vergelijking tot meer moderne oplossingen. Ze zijn echter nog van grote waarde als ondersteuning van de digitale, meer directe, oplossingen. Durf digitaal te transformeren en je klanten gaan zich aan je binden.

Onze aanpak

Hoe moet dit? Hoe houd je het overzicht? Hoe maak je een plan? Dit is waar wij het elke dag met onze klanten over hebben. Benieuwd naar wat andere bedrijven doen?