Ga naar de inhoud

B2B E-commerce blijft volop in ontwikkeling

De ontwikkelingen binnen de digitalisering in de B2B markt gaan erg hard. De verwachtingen zijn dat deze ontwikkeling de komende tijd flink doorzetten. Je kunt er niet meer omheen als B2B organisatie. Vooroplopen betekent winnen van de concurrent de komende jaren. Niets doen is geen optie.

De kracht van vroeg inspelen op trends

Vroeg inzetten op technologische ontwikkelingen is iets waar je als bedrijf flink je voordeel mee kunt doen. De opkomst van het internet aan het eind van de vorige en het begin van deze eeuw is een gouden voorbeeld. Er vond een enorme verschuiving plaats qua ‘succesvolle’ bedrijven. De bedrijven die vroeg aan zagen komen wat de potentie van het internet was, wisten goed te presteren. Ze grepen de mogelijkheden van de tijdsgeest met beide handen aan.
In principe is dit ook van toepassing in B2B e-commerce. In een minder wereldschokkende manier, maar het idee is hetzelfde. Wanneer er zoveel verschuivingen plaatsvinden ontstaan er ontzettend veel kansen. Door goed op de hoogte te zijn van wat er gaande is, heb je de mogelijkheid om hier gebruik van te maken en je bedrijf mee te laten groeien. Met dit in het achterhoofd is het tijd om een aantal van de belangrijkste ontwikkelingen te bespreken. Wat zijn ze en hoe ben je in staat ze te implementeren?

1: ‘Legacy’ systemen achterlaten

Ongeveer een derde van alle B2B e-commerce aanbieders werken nog met legacy systemen. Hierbij gaat het vaak over verouderde (computer)systemen waar men al jaren mee werkt. Deze hebben misschien wat upgrades gehad, maar zijn desondanks niet meer van deze tijd. Zodoende zijn ze vaak traag en niet geoptimaliseerd met gebruiksvriendelijkheid in het achterhoofd. Tijd om afscheid te nemen van je verouderde software.

In veel gevallen hebben bedrijven geen proactieve houding. Zij kiezen alleen voor updates wanneer het echt nodig is en het niet anders kan. Structureel achterlopen maakt het integreren van nieuwe technologieën onnodig moeilijk en maakt het nagenoeg onmogelijk om te schalen. Richt je op een digitale transformatie en durf al je processen te herzien en kijk of daar een moderne en schaalbare oplossing voor is. Als je het moeilijk vindt om hiermee te starten, laat het ons weten en we kunnen je vertellen hoe dit direct winst kan opleveren.

2: Verkopen via marktplaatsen

Marktplaatsen van derden zijn hard opkomend wat verkopen in B2B betreft.
Wanneer je in de huid kruipt van een B2B koper is dit helemaal niet gek. Men moet namelijk ergens beginnen. Een koper is op zoek naar inspiratie, een startpunt om het verschillende aanbod te bekijken. Er zijn dan maar weinig locaties beter geschikt dan een online marktplaats. Hier is de kans het grootst dat je een gevarieerd, kwalitatief aanbod terugvindt.
Leuk feitje: Zo’n 15% van de Amerikaanse en 20% van de B2B bedrijven in het Verenigd Koninkrijk doen hun aankopen via Amazon Business. En dat terwijl dit slechts één van de vele marktplaatsen betreft. Volgens onderzoek van Forrester gaat zelfs meer dan 50% van de B2B verkopen in 2023 via marktplaatsen plaatsvinden.

Effectieve marktplaatsen van derden maken het voor koper én verkoper zo transparant mogelijk om producten te zoeken en aan te bieden. Het is de ideale manier om vraag en aanbod bij elkaar te krijgen. Als B2B speler maak je hier logischerwijs dankbaar gebruik van.

3: Social media platformen serieus nemen

De verschuiving naar social media platformen is al een periode bezig binnen de B2B markt. Zoals gezegd is het elke dag belangrijker om op meerdere platformen te verkopen of je klant op binnen te halen. Deze trend is alleen nog maar sterker geworden en zal ook doorzetten.

Uit onderzoek is gebleken dat bijna de helft van alle B2B kopers social media gebruikt om op zoek te gaan naar beschikbare oplossingen. Daarvan geeft maar liefst 40% aan dat ze het zelfs gebruiken om oplossingen met elkaar te vergelijken. Al met al dus een grote kans dat je hier een geschikte koper vindt.

Wist je bijvoorbeeld dat 54% van alle B2B bedrijven social media heeft gebruikt om een online winkel op te starten? Kies het social media platform dat het best bij jouw en jouw klant past, maar sluit nooit een platform uit. De aannames die bedrijven vaak hebben over bepaalde platformen zijn vaak onjuist, niet gestoeld op onderzoek en zo worden grote kansen misgelopen. Goed voorbeeld; waar veel mensen TikTok zien als een app waar kinderen dansjes op doen, groeit dit elke dag meer uit tot een kenniscentrum waar niches hun kennis delen, verkoop doen via TikTok en klanten binnenhalen.

4: Doorontwikkeling in e-commerce platformtechnologie

De technologie die je e-commerce platform vormgeeft, staat zeker in deze tijd nooit stil. Een trend die duidelijk zichtbaar is, is dat bedrijven hier continu in investeren. Zeker de moderne, effectieve B2B bedrijven. Ze houden nauwlettend in de gaten hoe een platform optimalisatie mogelijk is.
Door hierin te investeren, blijf je je online aanwezigheid stapje voor stapje verbeteren. Zorg dat je digitaal blijft transformeren om mee te gaan met de tijd. Zeker wanneer je niet alleen de komende jaren relevant wilt blijven, maar ook voor de lange termijn.
Een mooi klein en behapbaar voorbeeld van platformtechnologie dat dit jaar echt een doorbraak beleeft, is de chat functionaliteit. Niet alleen bij de grote aanbieders, maar ook de individuele kleinere B2B e-commerce bedrijven maken hier in toenemende mate gebruik van. Alles om de klantervaring te optimaliseren. Side note: Een onbemande chat berokkent schade, een bemande chat stuwt je verkoop. Wil je weten waar jij het best op in kunt zetten bij de doorontwikkeling van je platform(en)? Laat het ons weten, we kijken er graag samen naar.

5: Next Level Personalisatie

Personalisatie is iets waar B2B bedrijven zich enorm op kunnen onderscheiden. Veel bedrijven menen hier veel aan te doen maar wat een gemiddeld B2B bedrijf momenteel doet verbleekt bij de mogelijkheden van recente ontwikkelingen op dit gebied.

Recente vooruitgang in machine learning en kunstmatige intelligentie laten kopers een zo persoonlijk mogelijke ervaring meemaken. Denk aan live suggesties, e-mails, optimalisaties en aanbod passend bij de aankoophistorie van je klant. Dit alles maakt het voor een koper makkelijker om de juiste acties te ondernemen. En we blijven het roepen; hoe minder frictie er is, hoe meer verkopen je in B2B e-commerce gaat maken.

Wil je er de komende jaren in B2B e-commerce bij horen? Zet personalisatie hoog op de agenda. Er liggen fantastische kansen voor jouw B2B bedrijf! De kansen liggen voor het oprapen, maar het is handiger als we samen eens kijken welke kansen daadwerkelijk bij jouw bedrijf passen.

Onze aanpak

Hoe moet dit? Hoe houd je het overzicht? Hoe maak je een plan? Dit is waar wij het elke dag met onze klanten over hebben. Benieuwd naar de kansen voor jouw bedrijf?