Ga naar de inhoud

Een product-roadmap is cruciaal voor ERP-succes op lange termijn

De meeste bedrijven kopen geen nieuwe ERP- of CRM-oplossing voor de korte termijn. Bedrijven streven een langdurig gebruik van hun softwareoplossingen na. Om de juiste keuze voor de lange termijn te kunnen maken, moet je inzicht hebben in de toekomst van de producten die je op het oog hebt. Deze producten moeten passen bij je eigen strategie en je beoogde IT-landschap. Een zogenaamde product-roadmap van de leverancier is daarbij onmisbaar.

De gemiddelde levenscyclus van een ERP- of CRM-oplossing ligt tussen de 8 en 10 jaar. Investeren in een moderne softwareoplossing is dus eigenlijk niet het kopen van een product, maar meer het aanschaffen van een concept. Een concept dat zich over de komende 10 jaar uitstrekt en toekomstbestendig, betrouwbaar en flexibel moet zijn. Je wilt een oplossing die past bij je huidige situatie, maar je wilt ook weten of de software flexibel genoeg is om in de toekomst met veranderingen om te gaan. Kan het meeontwikkelen met jouw bedrijf?

Verandering is de enige constante

Een vraag. Als jij vandaag die nieuwe oplossing koopt en implementeert, zou je dan in staat zijn om gedurende 10 jaar met diezelfde versie te werken? Denk eens aan de mate waarin jouw organisatie in de afgelopen 10 jaar is veranderd. Aan de omvang van jouw organisatie. Aan jullie producten- en dienstenaanbod. Aan de manier waarop je werkt. Maar ook aan de markten waarin jullie actief zijn. En denk ook eens aan de veranderingen bij jullie klanten en concurrenten. Nog los van de snelheid van de technologie, verandert je bedrijf en de omgeving waarin deze opereert. Geloof je echt dat jij nieuwe ontwikkelingen zoals cloudcomputing, big data, kunstmatige intelligentie en machinelearning de komende 10 jaar kunt negeren?

Bij het kiezen van nieuwe softwareoplossingen is het dus heel belangrijk dat je inzicht hebt in de ontwikkelplannen van deze software voor de nabije toekomst. Dat wordt een product-roadmap genoemd. Softwareaanbieders die een roadmap publiceren en onderhouden, begrijpen hoe belangrijk dit inzicht voor jou als koper is. Leveranciers die geen roadmap publiceren, creëren daarentegen risico’s voor jouw digitale toekomst.

De roadmap van Microsoft

roadmap Business CentralMocht je je oog hebben laten vallen op Microsoft Dynamics 365 Business Central, dan biedt Microsoft een website met daarop de product-roadmaps voor haar complete Dynamics 365-productfamilie. Dat geeft jou als bestaande of potentiële klant vertrouwen in de toekomst van deze producten. Je kunt hier de details zien van de nieuwe versies die in de nabije toekomst op de markt komen. Je ziet de beschikbaarheid van gelokaliseerde versies over de hele wereld. En je kunt ook zien hoelang oudere productversies nog actief worden ondersteund. Maar op deze website ervaar je vooral de toewijding van Microsoft aan deze softwareoplossingen. En dat gevoel gaat jou zeker helpen om een goede keuze te maken!

Nieuwsgierig? Je vindt die website hier: Product Roadmap | Microsoft Dynamics 365

DynamicsConsultants: Microsoft-partner en -expert in Business Central

De ERP-oplossing van Microsoft is onderdeel van het Microsoft 365-platform en integreert stevig met 365-oplossingen als Outlook, SharePoint, Word en Excel. Maar ook met de wellicht minder bekende 365-componenten zoals PowerBI en PowerApps. Microsoft investeert flink in de ontwikkeling van artificial intelligence, OCR en workflow. Bekijk de product-roadmap, ga eens in gesprek met een productkenner en overtuig jezelf van de toekomstbestendigheid, betrouwbaarheid en flexibiliteit van Microsoft Dynamics 365 Business Central.

Overzicht van releasewave 2 van 2020 voor Dynamics 365 Business Central – Dynamics 365 Release Plan | Microsoft Docs