Ga naar de inhoud

Dit wil jouw klant nooit meer zien

Tegenwoordig stelt ook jouw klant eisen aan hoe ze willen samenwerken met jou als leverancier. Gelukkig brengen deze eisen ook een hoop voordelen met zich mee, en bieden ze jou de kans je concurrentie een stap voor te blijven. De afgelopen jaren heeft B2B e-commerce, mede door de Coronacrisis, een nog grotere vlucht genomen dan verwacht. Dit betekent dat jouw B2B-klanten inmiddels gewend zijn aan bepaalde ervaringen en mogelijkheden, en dat er bepaalde zaken zijn die ze nooit meer willen zien. Wij hebben een aantal belangrijke valkuilen voor je op een rijtje gezet.

1. Slechte mobiele websites

In 2023 bestond meer dan de helft van al het website traffic uit mobiel verkeer, volgens Statista. Dit houdt in dat iedereen steeds vaker gebruik maakt van hun telefoon om websites te bezoeken en hierop acties onderneemt. Leverancier selecteren, aanbod bekijken, aankopen doen, veel gebeurt met de telefoon. Het is belangrijk dat je je mobiele website belangrijker maakt dan je desktop site. Is je mobiele website slechter dan de rest? Dan heb je een grote kans om klanten te verliezen. Bied je een soepele mobiele ervaring aan, zonder frictie? Dan kan jij je onderscheiden van je concurrenten.

2. Geen of onvoldoende personalisatie

Een ander punt dat in toenemende mate aandacht krijgt: Personalisatie. Een ontwikkeling die we zien in B2B e-commerce is dat bedrijven meer en meer een koopervaring op maat aanbieden. Een die perfect is afgestemd op de desbetreffende klant. Daarmee ben je in staat om te voldoen aan specifieke behoeften. Niet iedere klant bevindt zich in dezelfde, voor jouw ideale, situatie. In plaats daarvan is er sprake van een dynamische wereld en daarmee een dynamisch klantbeeld. Als je generieke inhoud toont bedoeld voor iedereen (en dus voor niemand) dan haakt je klant af, er is teveel frictie.

3. Te weinig contactpunten

Alleen een website is niet genoeg. De website is in veel gevallen de hoofd locatie wat verkopen in B2B e-commerce betreft. Maar dit wil niet zeggen dat je aan de overige mogelijkheden geen aandacht hoeft te besteden. Het gaat dan om social media, e-mail, virtuele events, marktplaatsen, vergelijkingssites en meer. De mogelijkheden zijn bijzonder divers. Met multiplatform verkopen, ga je in staat zijn om serieus op te schalen. Je hebt meer mogelijkheden om op een efficiëntere wijze te verkopen, je wordt serieuzer genomen door klanten en je kunt beter aan je branding werken. Alleen een website? Je wordt niet gevonden en minder serieus genomen. Digitaal in de breedte aanwezig? Je bent een autoriteit in je branche en je wordt gezien door meer (potentiële) klanten.

Cold-calling, brochures, catalogussen en beurzen beginnen langzaam een andere plek in te nemen in de B2B markt. Ze zijn niet per sé overbodig, maar hier wordt relatief veel tijd en geld in gestoken voor hetgeen ze opleveren, zeker in vergelijking tot meer moderne oplossingen. Ze zijn echter nog van grote waarde als ondersteuning van de digitale, meer directe, oplossingen. Durf digitaal te transformeren en je klanten gaan zich aan je binden.

Meer informatie

Nu je hebt gelezen wat je klant absoluut niet terug wilt zien, is het belangrijk om te zorgen dat je de juiste keuzes maakt. Als leverancier in de B2B e-commerce, is het belangrijk om te blijven voldoen aan de eisen van je klanten en hun een soepele, gepersonaliseerde en veelzijdige ervaring te bieden. Door aandacht te besteden aan de kwaliteit van je (mobiele) website, het personaliseren van inhoud en het benutten van verschillende contactpunten, kun je niet alleen aan hun verwachtingen voldoen, maar ook je concurrenten voorblijven.

Ben jij klaar voor de volgende stap, maar weet je niet waar je moet beginnen? Wij denken graag met je mee en helpen bij het inzichtelijk krijgen van jouw specifieke mogelijkheden. Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking.