Ga naar de inhoud

Voorraadoptimalisatie voor verschillende verkoopkanalen

Steeds meer bedrijven maken gebruik van verschillende kanalen om hun producten te verkopen, waarbij de scheiding tussen Business-to-Business (B2B) en Business-to-Consumer (B2C) steeds meer vervaagt. Hoe zorg jij als MKB-bedrijf voor dat de data uit deze verschillende kanalen correct wordt verwerkt en goed geïntegreerd is met je bedrijfssoftware?

Ontdek in deze blog de essentiële elementen voor het optimaliseren van je voorraadbeheer bij het hanteren van meerdere verkoopkanalen. Wil je direct aan de slag? Bekijk dan het complete interview met Mark Chapman, de expert op het gebied van supply chain bij EazyStock, voor praktische inzichten en tips.

Identificeer en segmenteer vraagstromen

De eerste stap naar effectieve voorraadoptimalisatie is inzicht krijgen in de behoeften van je klanten. Dit betekent dat je inzicht moet krijgen in de verschillende vraagstromen. Zoals Mark uitlegt, kunnen de vraagstromen bij e-commerce B2C-klanten anders zijn dan bij B2B-klanten. Daarom is het belangrijk om de verschillende vraagstromen te identificeren en deze uit te schrijven. Maak segmenten op basis van deze vraagstromen. Hieronder enkele voorbeelden van vraagstromen.

E-commerce

Voor bedrijven die alleen e-commerce inzetten, is het belangrijk om het systeem in te richten op een manier die past bij de dynamische aard van online verkoop. Vaak is er sprake van kortere periodes en specifieke configuraties, omdat klanten niet altijd terugkomen voor hetzelfde product.

B2B

Bij B2B-kanalen is de vraag vaak groter, maar minder frequent. Hier is een bredere periode, zoals een maand, vaak meer geschikt. In de configuratie van je voorraadoptimalisatie software moet je rekening houden met herhaalbestellingen en grotere partijen.

Optimaliseer jouw voorraad

Verbeter je voorraadbeheer en optimaliseer je je supply chain met  EazyStock. Verlaag kosten, verhoog klanttevredenheid, en houd je voorraad op het juiste niveau—allemaal met één krachtige oplossing. Ontdek hoe EazyStock jouw bedrijf efficiënter maakt. 

Seizoensinvloeden en externe factoren

Naast het segmenteren van vraagstromen, is het van belang aandacht te besteden aan externe factoren zoals seizoensinvloeden en trends. Denk aan seizoensgebonden producten of evenementen die de vraag kunnen beïnvloeden.  

Meer over de impact seizoensinvloeden en externe factoren >

Integreer en optimaliseer

Een van de grootste uitdagingen voor MKB-bedrijven, is het integreren van al deze verschillende vraagstromen in één oplossing. Mark Chapman benadrukt hoe belangrijk het is om software te hebben die deze stromen kan scheiden of samenvoegen, afhankelijk van jouw bedrijfsbehoeften.

Een goed geïntegreerd systeem maakt gebruik van slimme algoritmes om de vraag nauwkeurig te voorspellen en je voorraad slim te beheren. Afhankelijk van het aantal verschillende segmenten is het van belang dat een software oplossing te kiezen die flexibel genoeg is om met verschillende vraagstromen om te gaan en die geavanceerde optimalisatie mogelijkheden biedt. Dit helpt je om nauwkeuriger te voorspellen, kosten te besparen en je klanten tevreden te houden.

Meer over supply chain optimalisatie voor MKB

Wil je meer weten over voorraadbeheer en -optimalisatie voor MKB of benieuwd naar de mogelijkheden om jouw supply chain te optimaliseren? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking. Wij helpen je graag verder!

Of lees verder over supply chain optimalisatie en meer!