Ga naar de inhoud

Van Dynamics NAV on-premise naar Business Central in de cloud

Microsoft heeft op 2 april 2018 Business Central gelanceerd en hiermee alle functionaliteiten van NAV naar de cloud gebracht. Dit is ook de reden dat Business Central ook wel ‘NAV in de cloud’ wordt genoemd. NAV en Business Central zijn min of meer dezelfde ERP‑producten van Microsoft. Business Central is de nieuwste versie.

De cloud speelt een steeds grotere rol in het bedrijfsleven. Waar de meeste bedrijven eerst kampten met cloudvrees, stappen nu steeds meer bedrijven over naar een cloudoplossing. Met de komst van Microsoft Dynamics 365 Business Central is het voor bedrijven mogelijk om ook hun gehele ERP‑systeem in de cloud te plaatsen.

Het systeem van Dynamics NAV on-premise draait lokaal op eigen servers. De opvolger Microsoft Dynamics 365 Business Central is een Software as a Service (SaaS) oplossing en volledig cloudbased. Hoeveel werk is het om het huidige ERP‑systeem over te zetten naar de cloud?

Overstappen van Dynamics NAV naar Business Central

De mogelijkheden zijn afhankelijk van de Dynamics NAV‑versie die je nu gebruikt, hoeveel maatwerk er aanwezig is en hoeveel van je bestaande omgeving je mee wilt nemen naar het nieuwe Business Central.

Herimplementatie

Bij een herimplementatie wordt de bestaande data uit Dynamics NAV gebruikt om een geheel nieuw systeem te implementeren vanaf stap één. Het huidige systeem wordt als het ware ‘nagebouwd’ in Business Centraal. Na de inrichting van Business Central kan de data overgezet worden en na de go-live gaan de gebruikers werken met het nieuwe Business Central.

Kosten overstappen naar Business Central in de cloud

Een belangrijk aspect van het overstappen naar Business Central zijn de kosten. Je wil immers weten hoeveel het gaat kosten en nog belangrijker: wat het oplevert. Op de vraag hoeveel het kost om over te stappen naar Business Central, is geen eenduidig antwoord. Dit is sterk afhankelijk van de versie die je nu gebruikt, hoeveel gebruikers er zijn en hoeveel data, maatwerk en rapporten je wilt migreren naar Business Central.

Doorlooptijd overstap naar Business Central?

Net als een kostenindicatie is een indicatie van de doorlooptijd afhankelijk van meerdere factoren. Welke data en de hoeveelheid maatwerk bepalen hoeveel tijd er geïnvesteerd moet worden om een overstap volledig en correct uit te voeren.

Kan ik mijn maatwerk meenemen naar Business Central?

Maatwerk zijn aanpassingen in de code van de software. Deze aanpassingen worden gedaan om specifieke processen in een organisatie te automatiseren.

Het meenemen van maatwerk naar Business Central is heel beperkt mogelijk, omdat Business Central een SaaS‑oplossing is. Bij een SaaS‑oplossing is het niet mogelijk om direct aanpassingen te doen in de code van de software. Met andere woorden, het is niet mogelijk direct maatwerk te programmeren in Business Central. Wij vinden dat een goede ontwikkeling, omdat het zonder maatwerk makkelijker is om te upgraden en het in de praktijk blijkt dat maatwerk kostbaar en vaak onnodig is.

In Business Central is het wel mogelijk om de bestaande software uit te breiden. Dit kan via de app-omgeving van Business Central. Op dit platform is het mogelijk apps te downloaden en direct te koppelen aan je Business Central‑omgeving.

Groot voordeel is dat er geen grote ingrijpende aanpassingen gedaan hoeven te worden. Dat bespaart veel tijd en geld. Met het AppSource-platform is het een kwestie van de juiste app voor je probleem downloaden. Omdat Business Central en dit app‑platform nog relatief jong zijn, is het aanbod van dergelijke apps nog niet groot, wat als nadelig ervaren kan worden.

Kan ik mijn bestaande hardware blijven gebruiken met Business Central?

In april 2018 heeft Microsoft de eerste versie van Business Central als SaaS‑oplossing gelanceerd. Daarbij is geen eigen hardware in de vorm van servers meer nodig. Het systeem is nog niet lokaal te installeren. Hier zal in het najaar van 2018 verandering in komen wanneer Microsoft ook een on-premise variant van Business Central beschikbaar stelt. Business Central zal dan zowel cloud-based als on-premise beschikbaar zijn.

Verandering in betaalwijze

Omdat Business Central een SaaS‑oplossing is, betaal je per gebruiker per maand. Dit is voor veel bedrijven een overgang naar een andere betaalwijze. Waar de meeste bedrijven voorheen de ERP-licentie vooraf betaalden zal er nu een maandelijkse betaling plaatsvinden. Groot voordeel hiervan is dat je alleen betaalt voor het aantal users op dat moment. Op- en afschalen van het aantal users kan per maand en er zijn geen grote investeringen vooraf meer nodig.

Terug naar on-premise

Bang dat er geen weg meer terug is wanneer je naar de cloud verhuist? Met het Software Assurance Reattach Program geeft Microsoft bedrijven de zekerheid dat zij nog terug kunnen naar een on-premise omgeving. Klanten die dit willen moeten dit vooraf kenbaar maken en worden ingeschreven op de Enterprise Agreement met Software Assurance.

Raadpleeg een professionele IT‑partner

Bij overstap van Dynamics NAV on-premise naar Dynamics 365 Business Central in de cloud wijzigen de techniek en de software. De technische installatie wijzigt van lokaal naar de cloud. De software wijzigt van een eerdere NAV-versie naar het nieuwe Business Central.

Dit zijn twee ingrijpende veranderingen die niet zonder professionele IT‑partner met ervaring te doen zijn. Zorg er dus altijd eerst voor dat je al je vragen en wensen neerlegt bij een IT‑partner en laat je goed adviseren. Het maken van een goede analyse is daarbij onontbeerlijk. Alleen dan kan er een juiste inschatting worden gemaakt van de investering in tijd en geld en de te verwachten voordelen.

Tot slot: bestaande Dynamics NAV‑klanten krijgen korting bij het overstappen naar Microsoft Dynamics 365 Business Central. Deze korting kan oplopen tot 40% op de licentiekosten en geldt tot 30 juni 2020.

Voor vragen over overstappen vrijblijvend advies of een analyse neem contact met ons op.