Ga naar de inhoud

Upgraden naar Business Central – Keuze #3 – Data

Bij een technische upgrade gaat alle data mee (stamgegevens zoals klanten, leveranciers, artikelen, prijzen etc., maar ook historische transacties zoals facturen, orders en grootboekposten). Dit is enerzijds prettig omdat er geen historie verloren gaat, gebruikers terug kunnen kijken in de oude gegevens en rapportages over langere tijd kunnen worden gegenereerd. Aan de andere kant blijkt ook dat veel bedrijven historische data als een ballast zien. Denk aan vervuilde data, oude artikelgegevens, klantinformatie, dubbele gegevens en zelfs niet kloppende financiële cijfers uit het verleden.

Data: schoon beginnen of alles mee?

De keuze tussen schoon beginnen of alles meenemen, is dus een belangrijke vraag om te beantwoorden voor je start met de upgrade.Kies je voor schoon beginnen, dan worden klanten, leveranciers, artikelen etc. eerst opgeschoond en daarna overgezet. Een aardige klus voor veel bedrijven, maar zeer nuttig om te doen. De kwaliteit van stamgegevens is zeer sterk bepalend voor hoe soepel het proces verloopt. Foutieve data leidt tot veel verstoring in het dagelijks werk. Wanneer je een omgeving hebt met veel maatwerk en vervuilde data is de keuze eenvoudig: een schone start.

Heb je weinig of geen maatwerk en wil je de historie behouden, dan is de keuze ook eenvoudig: alles meenemen. In alle andere gevallen zul je een afweging moeten maken. Een schone start kost meer tijd, maar biedt de mogelijkheid om direct optimalisaties door te voeren, vervuilde data kwijt te raken en het maatwerk uit te faseren.

Bij een schone start ligt een go-live op de 1e van de maand voor de hand omdat er ook een nieuwe financiële start gemaakt wordt. De startbalans wordt ingelezen, alsmede de openstaande debiteuren- en crediteurenposten en de voorraadstand op de startdag van gebruik van Business Central. Jaar- en kwartaalrapportages moeten dan eenmalig voor zowel de oude als de nieuwe omgeving gemaakt worden. Indien jullie rapporteren over langere periodes, is het wellicht nodig om een datawarehouse op te zetten waarin zowel de data van het oude als de nieuwe omgeving is opgenomen.

Whitepaper: Overstappen van Dynamics NAV naar Business Central

Wanneer stap je over? Welke vragen moet je beantwoorden om te komen tot een juiste keuze? Welke mogelijkheden biedt Business Central? Moet je dan in de cloud gaan werken?

In dit gratis whitepaper beantwoorden wij zoveel mogelijk vragen en helpen je om te komen tot een onderbouwde keuze voor een upgrade. Een uitgebreid paper boordevol tips en overwegingen voor de CEO en CFO.

 

[mkdf_button size=”” type=”” text=”Download hier” custom_class=”” icon_pack=”font_awesome” fa_icon=”” link=”https://www.dynamicsconsultants.nl/e-book-upgrade-naar-dynamcis-365-business-central/” target=”_self” color=”#ffffff” hover_color=”#ffffff” background_color=”#fe5000″ hover_background_color=”#fe5000″ border_color=”#fe5000″ hover_border_color=”#fe5000″ font_size=”” font_weight=”” margin=””]