Ga naar de inhoud

Tips voor datavisualisatie

Nee, het is geen nieuws: bedrijven verzamelen tegenwoordig bergen data, maar om daar echt van te profiteren en een data-gestuurd bedrijf te worden hiervoor is meer nodig dan een heldere Business Intelligence (BI) strategie en een goede BI oplossing. Vanzelfsprekend is een krachtige data warehouse oplossing essentieel voor ieder bedrijf dat zijn data wil analyseren en gebruiken. Het gaat er echter niet alleen om welke data je in het data warehouse verzamelt, het is met name de vraag hoe je de informatie wilt presenteren aan de mensen die het nodig hebben. In dit blog geven wij tips voor datavisualisatie en hoe je het maximale haalt uit data die beschikbaar is via een BI-oplossing.

Laat data visualisatie het werk doen

Datavisualisatie is een compleet nieuwe benadering voor degenen die gewend waren hun beslissingen te nemen op basis van traditionele Excel sheets en rapporten vol tabellen. Hiervoor hebben we tegenwoordig moderne BI-oplossingen, echter uitgebreide deze oplossing wordt niet volledig benut als de gebruikers en het data warehouse/BI team het belang van visualisatie niet inzien. Als mensen de mogelijkheden van BI voor hun bedrijf willen onderzoeken, beginnen we dan ook altijd met het tonen van datavisualisaties, waarbij we zoveel mogelijk hun eigen bedrijfsdata gebruiken om duidelijk te maken wat BI voor hen kan toevoegen.

Bij de implementatie van een nieuwe BI oplossing adviseren we altijd om eerst te bepalen wat er echt gemeten moet worden. Welke KPI’s doen er werkelijk toe voor de betrokken medewerkers en managers? En hoe kunnen we die belangrijkste rapportages vervolgens optimaal afstemmen op de personen die er gebruik van maken? We beginnen altijd met de klant om wat voorbeelddata te vragen. Daarmee gaan we dan visualiseren en experimenteren. Die aanpak stimuleert de creativiteit. Vaak lukt het hiermee om bestaande maar nog vage ideeën concreet te maken.

 

Datavisualisatie tips voor BI Beginners

1. Minder is beter

Het dashboard van de BI-oplossing moet helder en beknopt zijn, want mensen verliezen vaak binnen enkele seconden hun aandacht. Dashboards moeten dus niet worden volgebouwd worden met diagrammen en andere irrelevante zaken. Lege ruimte helpt. Concentreer je op wat er het meest toe doet en gids de gebruiker door het dashboard.

Een diagram moet van nature intuïtief te gebruiken zijn. Het moet voor de gebruiker vanzelfsprekend zijn ergens op te klikken om de informatie in meer detail te bestuderen. Icoontjes wijzen de gebruiker op meer gedetailleerde data. Of gebruik heldere aanwijzingen -een button met ‘Selecteer regio’ bijvoorbeeld – zodat de gebruiker direct weet hoe hij verder op de data kan inzoomen.

 

2. Ga voorzichtig om met kleur

Kleuren zijn sterk gelinkt aan emoties en vooral primaire kleuren vragen direct om aandacht, of dat nu positief, negatief of neutraal is. Gebruik in dashboards en rapportages daarom zoveel mogelijk een en dezelfde manier – een gekleurde stip bijvoorbeeld – om aandacht voor iets te vragen. Gebruik geen extra kleuren als de getoonde informatie geen bijzonderheden bevat. Één kleur in verschillende schakeringen is voldoende om uw punt helder te maken. Gebruik de kleur om de aandacht van de gebruiker te richten op dat deel van de analyse dat volgens jou belangrijk is.

 

3. Wees consistent

De website, app en andere interne portals zijn belangrijke vertegenwoordigers voor het merk.  Dat geldt ook voor de dashboards. Ook die moeten een uniforme en consistente vormgeving hebben. Heb je een style guide? Gebruik die dan ook voor de dashboards. Inclusief logo, merkkleuren en fonts. Betrek de marketingafdeling bij het opzetten van dashboards en analyses. Consistentie en branding is immers hun vak.

 

4. Gemeenschappelijke startpagina

Uit ervaring weten we inmiddels dat een goede, gemeenschappelijk startpagina binnen de BI omgeving belangrijk is voor de gebruikerservaring. De analyseomgeving moet niet zijn opgebouwd uit een losse verzameling pagina’s en rapportagetools zonder startpunt. Een overzichtelijk portal zorgt voor een duidelijk verankering van BI binnen de organisatie. Zo’n startpagina zorgt ook dat iedere gebruikersgroep of businessdomein direct naar de informatie wordt geleid die voor hen relevant is.

Door deze regels te volgen bij de opzet van het dashboard worden de analyses effectiever gebruikt. Deze blog dekt zeker niet alles af maar het is een prima startpunt als je net begonnen bent met datavisualisatie of als je manieren zoekt om jouw BI resultaten breder geaccepteerd te krijgen binnen jouw organisatie. Check regelmatig onze blog voor meer tips en adviezen.