Ga naar de inhoud

TerraSana: de weg naar efficiënt voorraadbeheer

TerraSana staat voor ‘positive eating’, voeding die goed is voor de wereld om je heen. Met een assortiment van meer dan 400 biologische producten, variërend van notenpasta tot Japanse delicatessen, biedt TerraSana zorgvuldig geselecteerde voeding van kleine boeren en familiebedrijven over de hele wereld. Veel producten zijn gereed voor consumptie, andere worden op locatie in Leimuiden verwerkt tot eindproduct, welke in meer dan 40 landen verkrijgbaar zijn.

Hoe houd je grip op de voorraad wanneer de vraag naar producten explosief groeit en je te maken hebt met lange levertijden en strenge eisen van grote retailers? Dat was de uitdaging waar TerraSana voor stond.

Groei & logistieke uitdagingen

De biologische markt explodeerde. Wat ooit begon als niche, werd mainstream. Grote retailers omarmden deze producten, wat voor TerraSana een snelle groei betekende. Maar met groei kwamen ook grote logistieke uitdagingen.

Door de groei van ons bedrijf werd de voorraad te omvangrijk. Zo omvangrijk dat deze niet meer goed te beheren en te managen was binnen ons ERP-systeem. Door onze wereldwijde inkoop van de diverse grondstoffen met verschillende lead times, soms wel oplopend tot 100 dagen, hadden wij behoefte aan meer inzicht en meer grip op onze voorraden. Maar de professionalisering van de markt voor biologische producten en het leveren aan grote retailers zorgen er ook voor dat er veel meer en hogere eisen gesteld worden aan je performance. Met name wat betreft de leverbetrouwbaarheid voor je afnemers. Het was dus zaak om onze processen goed te automatiseren, en een belangrijk onderdeel daarvan was voorraadbeheer.

Met een enorme variëteit aan producten, wereldwijd inkoopbeleid en de stijgende eisen van afnemers, raakte het oude ERP-systeem van TerraSana overbelast. Het beheren van voorraden werd een nachtmerrie: orders werden handmatig verwerkt, prognoses waren onnauwkeurig, en het risico om belangrijke producten niet op tijd te leveren, groeide. De leverbetrouwbaarheid, een belangrijke factor voor de samenwerking met grote retailers, kwam onder druk te staan.

Het werd duidelijk dat een oplossing nodig was om de inkoopprocessen te stroomlijnen en ervoor te zorgen dat TerraSana kon blijven voldoen aan de eisen van hun klanten.

De oplossing: voorraadbeheer met EazyStock

Om deze uitdagingen op te lossen, koos TerraSana voor de voorraadoptimalisatie oplossing EazyStock. De resultaten waren al snel merkbaar. In plaats van uren kwijt te zijn aan handmatig bestellingen plaatsen en voorraden analyseren, genereert EazyStock dagelijks geoptimaliseerde inkoopvoorstellen. Deze voorstellen worden gebaseerd op vraagprognoses, actuele voorraden, veiligheidsvoorraad en bestellingen die al onderweg zijn. Dit gaf TerraSana het inzicht en de controle die ze zo hard nodig hadden.

Het uiteindelijke resultaat? De inkopers van TerraSana kunnen nu hun focus verleggen van operationele naar strategische taken, zoals het onderhandelen met leveranciers en het optimaliseren van inkoopvolumes. Dit heeft niet alleen tijd bespaard, maar ook de efficiëntie en het strategische vermogen van het inkoopteam vergroot.

Efficiënt voorraadbeheer met EazyStock

EazyStock is een cloudgebaseerde softwareoplossing, speciaal ontworpen om voorraadbeheer en supply chain optimalisatie te vereenvoudigen. Door gebruik te maken van de geavanceerde technologie, helpt EazyStock jou bij het automatiseren van vraagprognose, voorraadplanning en inkoop. Ontdek snel meer over deze oplossing!

Slim inkoopbeleid

Een van de functies die TerraSana direct waardeerde, is de ‘order fill-up’-functie. Hiermee kan het bedrijf slimme keuzes maken over hoeveelheden en volumes, om zo dure containerruimte optimaal te benutten. Wouter deelt over de ‘order fill-up’:

“Wat is het verschil tussen het ideale bestelniveau en onze minimale inkoopgrootte bij een leverancier? Als daar veel verschil in zit kunnen we gaan onderhandelen met de leverancier om de ideale situatie te creëren. Zo kunnen we strategisch sparren met onze leveranciers en voorkomen dat we te grote batches inkopen.”

“Met de fill-up-functie kunnen wij de beschikbare containers optimaal beladen. Handig in een schaarse markt, maar ook duurzaam – iets waar wij bij TerraSana grote waarde aan hechten.”

Volgende stappen: nog meer inzicht met vraagvoorspelling

De volgende stap voor TerraSana is het nog verder verfijnen van de vraagvoorspellingen. Met EazyStock kan het bedrijf nauwkeurige voorspellingen doen, rekening houdend met seizoensinvloeden, promoties en verkooptrends. Dit stelt hen in staat om voorraadniveaus perfect af te stemmen op de verwachte vraag, zonder overbodige voorraden op te bouwen.

“Wij zijn nu gestart met het koppelen van de verkoop-forecast aan de forecast in EazyStock. We gaan EazyStock voeden met nog meer recente data zodat we het ook kunnen gebruiken voor de productieplanning. De forecast en inkoopvoorstellen voor de grondstoffen zijn dan volledig afgestemd op de verwachte vraag naar de eindproducten.”

Van uitdaging naar efficiëntie

TerraSana stond voor een enorme uitdaging: de snelle groei van de biologische markt bracht hun voorraadbeheer aan het wankelen. Met de implementatie van EazyStock heeft het bedrijf echter een nieuwe weg ingeslagen. Door geavanceerde software-oplossingen te gebruiken, wisten zij niet alleen hun voorraadbeheer te optimaliseren, maar ook hun strategische inkoopcapaciteiten te verbeteren.

Wouter deelt over de samenwerking met SuccceedIT: “De samenwerking met de consultant Martijn Visser verliep zeer prettig. We ervaarden een eerlijke no-nonsense communicatie, wat heel fijn is als je start met een nieuw systeem. Martijn was ook goed bereikbaar en beantwoordde snel mijn vragen. Ook na de implementatie word ik nog steeds te woord gestaan door dezelfde consultant die ons bedrijf kent. Direct schakelen met de mensen die het systeem ook geïmplementeerd hebben en kennis van zaken hebben, maakt de samenwerking zeer prettig en efficiënt.”

Meer over voorraadbeheer en optimalisatie?

Het succesverhaal van TerraSana geeft inzicht in hoe technologie en slimme processen je bedrijf naar een hoger niveau kunnen tillen. De vraag is dan ook niet langer of je moet optimaliseren, maar hoe snel je kunt beginnen.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van voorraadbeheer en optimalisatie? Lees dan snel verder of neem contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking om inzicht te krijgen in jouw specifieke mogelijkheden.