Ga naar de inhoud

Recap Ronde Tafel: Groeien met e-commerce laat je niet tegenhouden door IT 

Op dinsdag 23 januari beleefden we een dynamische Ronde Tafel sessie op de Webwinkel Vakdagen in Utrecht, waar 15 enthousiaste en ambitieuze ondernemers zich verzamelden. Het centrale thema, “Verder groeien met e-commerce, laat je niet tegenhouden door IT,” bood ruimte voor advies, discussie en het delen van nieuwe inzichten. 

De sessie begon met een snelle voorstelronde, waardoor direct de uitdagingen in het e-commerce proces van de deelnemers in kaart werden gebracht. Hierbij werden drie krachtige stellingen besproken, waarbij Samanta Pijl, e-commerce consultant (SucceedIT) en Daniël (Ecomwise) hun visie gaven: 

  1. Ik heb geen ERP systeem nodig als ik een goede webshop heb: De meeste deelnemers erkende dat een webshop niet de functionaliteit biedt van een ERP systeem. 
  1. Een ERP systeem helpt mij om mijn orders snel en foutloos uit te leveren: eensgezindheid heerste, toch bleek in de praktijk van het uitleveren van orders nog de nodige uitdagingen met zich mee te brengen. 
  1. Ik heb een PIM systeem nodig om mijn product data goed te onderhouden: Een deel van de groep heeft al gekozen voor een PIM systeem, terwijl het andere deel het productbeheer in de webshop of de ERP applicatie deed. 

Uitdagingen In Procesautomatisering E-commerce Groei 

Na de stellingen werd ingezoomd op de grootste uitdagingen rondom procesautomatisering bij e-commerce groei. Sommige deelnemers wilden hun veelvoud aan applicaties naar één systeem brengen, terwijl anderen op zoek waren naar aanvullende applicaties omdat het huidige systeem niet voldeed. Ook maakte nog niet iedereen gebruik van een volledig ERP-systeem wat alle bedrijfsprocessen kan ondersteunen. 

Handmatige Activiteiten in Orderverwerking en Financiële Administratie 

In de gesprekken kwam naar voren dat met name in orderverwerking en financiële administratie nog veel handmatige activiteiten plaatsvonden. De complexiteit ontstond doordat orders uit diverse kanalen kwamen, zoals marktplaatsen, waardoor volledige automatisering een uitdaging was. Hier valt nog veel winst te behalen. 

Klantenbetrokkenheid bij Automatisering 

De gesprekken brachten ook de vraag naar voren in hoeverre het nodig is om klanten van informatie te voorzien en in welke mate klanten betrokken moeten worden bij specifieke processen. Een waardevolle tip kwam van een deelnemer: “Betrek je klant bij het proces van automatisering, zodat jouw klant weet wat het betekent als specifieke handmatige processen in stand worden gehouden en zal de automatisering sneller worden geadopteerd.” 

Conclusie: volop uitdagingen en kansen in e-commerce automatisering 

De rode draad uit deze energierijke ronde tafelsessie? De deelnemers staan voor flinke uitdagingen bij het automatiseren van het e-commerceproces, vooral bij een groeiende e-commerce organisatie. 

De Ronde Tafel sessie gemist en wil je wel graag met ons in gesprek komen waarbij wij je helpen bij de automatisering van jouw e-commerce proces? Neem dan contact op met SucceedIT of Ecomwise