Ga naar de inhoud

Prijsstijging voor Dynamics NAV gebruikers

Microsoft heeft aangekondigd een reeks prijswijzigingen door te voeren. Wat betekent dit voor jou?

Prijswijzigingen voor Dynamics NAV klanten

Voor het eerst in jaren heeft Microsoft aangekondigd een reeks prijswijzigingen door te voeren. Doel van deze prijswijzigingen is klanten te stimuleren om gebruik te maken naar de Cloud. In dit korte blogpost nemen wij je graag mee in de meest ingrijpende veranderingen die voor komend jaar op de planning staan.

Verhoging kosten on-premise onderhoudscontract
Dynamics NAV klanten krijgen komende maanden te maken met prijsstijgingen. Klanten met een jaarlijks onderhoudscontract voor Dynamics NAV of Business Central on-premise betalen vanaf 1 oktober geen 16% maar 17% over de initiële aanschafwaarde van de licenties. Een stijging van 1 procentpunt. Betaalde je voorheen voor een omgeving met 20 concurrent user licenties € 7.200,- euro per jaar aan onderhoudskosten dan betaal je vanaf de eerstvolgende verlenging: € 7.650,- per jaar.

 

Voorkom hoge kosten en stap over naar Business Central

In ons Whitepaper Upgraden van NAV naar Business Central lees je niet alleen waarom je overstappen naar Business Central een goed idee is. Ook vertellen we je hoe je het project aanpakt. We doen dit allemaal voor een vaste prijs, geen verrassingen, je weet precies waar je aan toe bent.

Universal Code
Naast de kostenstijgingen voor het onderhoudscontract gaat Microsoft vanaf 1 januari 2023 een terugkerend tarief vragen voor veroudert maatwerk. Klanten die nog op Dynamics NAV werken zullen bij een upgrade naar Business Central on-premise extra kosten gaan betalen wanneer het ontwikkelde maatwerk niet in extensies staat en/of nog niet geoptimaliseerd is voor de cloud.

Wat houdt dit concreet in:
1). Maatwerk code staat niet in extensies.
Wanneer het maatwerk direct ingrijpt op de basis functionaliteit van Business Central, zal de klant hiervoor moeten betalen. De kosten voor maatwerk wat nog niet in extensies is gezet lopen op tot $ 250 per gebruiker per jaar in 2025.
2). Geimplementeerde code is niet geoptimaliseerd voor de cloud.
Ook als het maatwerk wel is geschreven in extensies maar nog niet geoptimaliseerd is voor de cloud geldt dat klanten hiervoor gaan betalen. De kosten voor maatwerk wat nog niet geoptimaliseerd is voor de cloud zullen in 2025 oplopen tot $ 175 per gebruiker per jaar in 2025.

Kortom, is het maatwerk niet cloud ready en draait het nog niet in extensies dan betaal je vanaf 2025 in totaal $ 425 per gebruiker per jaar. Ofwel voor een omgeving met 20 named users betaal je een extra fee van $ 9000 per jaar bovenop op de bestaande onderhoudskosten.

 

Wil je weten hoe jij kan besparen met de overstap naar Business Central?

Wil jij weten wat de kosten of besparingen voor jou zijn wanneer je overstapt van NAV naar Business Central? Neem contact met ons op en we rekenen geheel vrijblijvend uit hoeveel jij kan besparen met het overstappen.

Korting voor Business Central Online klanten
Gelukkig stijgen niet alle kosten. Microsoft biedt namelijk een promo waarbij klanten bij een overstap naar Business Central Online 60% korting krijgen op de standaard abonnementskosten. Door deze korting blijven de kosten voor het on-premise onderhoudscontract gelijk aan de abonnementskosten voor Business Central Online. Een mooi moment om de server af te schrijven en te besparen op de Windows Server, Operating System en SQL licentiekosten.

We gaan ervan uit dat jouw huidige partner jou hiervan op de hoogte heeft gebracht. Is dat niet het geval neem dan snel contact met ons op voor inhoudelijk advies en een objectieve kostenanalyse. Vanuit SucceedIT hebben wij 70 klanten begeleidt bij de overstap naar Business Central Online. Bent u op zoek naar een partner die ervaring heeft met Business Central Online upgrade trajecten, neem gerust contact op.