Ga naar de inhoud

Natec Sunergy – Van Dynamics NAV naar Business Central Cloud

Ondernemers in zonnepanelen hebben het druk en hun business is booming. Zo ook bij Natec Sunergy: zij maken jaar na jaar een stevige groei door. Om deze groei in goede banen te leiden moesten de bedrijfsprocessen geprofessionaliseerd worden. Klanten goed blijven bedienen en kansen maximaal benutten kan alleen als je bedrijfsprocessen helemaal op orde zijn.

Natec Sunergy Het stroomlijnen van de bedrijfsprocessen heeft in 2019 al veel aandacht gekregen bij Natec Sunergy. De implementatie van goederenscanning en realisatie van elektronische berichtuitwisseling met de logistiek dienstverlener en het klantportaal waren daarbij belangrijke aandachtspunten.

Behalve dat Natec een van de grootste B2B-distribiteurs van zonnepanelen in de Benelux is, is zij ook leverancier van professionele ledverlichting.

 

Een toekomstbestendige oplossing

Natec Sunergy is opgericht in 2004 en zij gebruikten al lange tijd Microsoft Dynamics NAV. Voor Tim Strengers (CFO bij Natec) was er maar 1 optie: toewerken naar een toekomstbestendige oplossing die de groei en ambities van Natec optimaal kan faciliteren. Dat bleek uiteindelijk een overgang naar Microsoft 365 in de cloud te zijn. Van maart tot en met juni 2020 is een upgrade van Dynamics NAV 2013 naar Business Central uitgevoerd. Deze was volledig online vanaf april 2020 en is volgens planning op 1 juli 2020 live gegaan.

Martin Plaat: “Ik denk dat er nog nooit een volledige upgrade naar Business Central Cloud van deze omvang zo succesvol en volledig op afstand, binnen de afgesproken tijd is gerealiseerd. Werkelijk een topprestatie van alle betrokkenen onder deze bijzondere omstandigheden!”

DynamicsConsultants klantcase NatecNatec werkt inmiddels dagelijks met 40 gebruikers zonder problemen met Business Central in de cloud. De medewerkers werken niet alleen op afstand met Microsoft 365, maar ook met de ERP-oplossing van Microsoft: Dynamics 365 Business Central.

Natec is nu klaar om verdere groei op te vangen en goed vorm te geven. Het project krijgt een vervolg. Aan verdere optimalisatie van werkprocessen middels workflow, scanning, integratie en elektronische communicatie met handelspartners wordt hard gewerkt. Daarnaast speelt Dynamics Business Central een belangrijke rol bij de internationale ambities van Natec. Het platform van Microsoft 365 in combinatie met de wereldwijde beschikbaarheid van Business Central, maakt het eenvoudig om nieuwe administraties en bedrijven in het buitenland op te zetten.

 

Een paar vragen aan Tim Strengers
(CFO, Natec Sunergy):

Waarom hebben jullie gekozen voor een overgang naar Business Central?

“Wij groeien snel en hebben de ambitie om te internationaliseren. Daarnaast volgen wij een cloud-strategie waarmee wij het applicatielandschap en -beheer sterk willen vereenvoudigen. Wij hebben gelukkig afscheid kunnen nemen van het nodige, dure maatwerk. Met Microsoft Dynamics 365 Business Central zijn wij helemaal klaar voor de toekomst.

Daarnaast kunnen wij met Business Central onze processen verder optimaliseren door het gebruik van workflows, goede integratiesoftware en bewezen apps voor bijvoorbeeld scanning (TaskletFactory, red.) en inkomende factuurafhandeling (Document Capture van Continia, red.).

Voor ons was een upgrade naar Business Central een logische en juiste keuze. Naar de cloud? Hoe eerder, hoe beter! Daar plukken wij nu al de vruchten van.”

 

Wat is jullie ervaring met SucceedIT als Dynamics-partner?

“Wij zijn eind 2018 overgestapt naar SucceedIT als partner. Na een aantal gesprekken legden zij in 2018 al een goede en heldere roadmap neer om te komen bij het ICT-landschap waar we nu staan. Eerst een aantal quick-wins en belangrijke optimalisatieslagen om de basisbedrijfsprocessen goed op orde te brengen, en toen over naar Business Central.

Het is een gedreven en kundige club die qua cultuur goed bij ons past. SucceedIT heeft ons ook behoed voor valkuilen, zoals te snel kiezen voor maatwerk of te veel tegelijk willen.

SucceedIT heeft een frisse en innovatieve blik op ICT en consultancy. Cloud-minded, geen vendor-locking, minimaal gebruik van maatwerk en actief op zoek naar efficiency in implementatie en consultancy-activiteiten. Dat is ook wat je van een ICT-partner verlangt, elkaar scherp houden.

Zoals Martin al aangaf hebben wij samen met SucceedIT een topprestatie neergezet door midden in de coronacrisis een succesvol ICT-project uit te voeren.”

 

Wat heeft Business Central jullie gebracht?

“In eerste instantie was het doel vooral een snelle en effectieve overgang naar de nieuwste versie van Dynamics 365. Dat is gelukt! Wij werken nu met Microsoft 365 en Business Central, ons meest belangrijke en kritische bedrijfssysteem, volledig in de cloud. We gebruiken nu een platform waarmee we processen verder kunnen verbeteren. We kunnen eenvoudig mee met de nieuwe versies van Business Central zonder dat een nieuwe zware upgrade nodig is. Business Central heeft ons al heel veel gebracht, maar gaat ons nog veel meer brengen!”

 

 

Ben jij klaar voor de overstap naar Business Central?

Lees wat een upgrade van NAV naar Business Central precies inhoud en welke voordelen het je oplevert.