Ga naar de inhoud

Het gebruik van ERP-maatwerk als smeermiddel

Een groot deel van alle maatwerkoplossingen in ERP-systemen wordt korte tijd na de implementatie niet meer gebruikt. In plaats van maatwerk te ontwikkelen voor onmisbare en afwezige functionaliteiten, wordt maatwerk vaak gebruikt als een soort smeermiddel om de overgang van de oude naar de nieuwe situatie te verzachten. Dit is zeer kostbaar voor jouw bedrijf en zet vanaf het begin druk op het terugverdienen van de investeringen van het project.

Weerstand zorgt voor maatwerk

Mensen zijn normaal gesproken niet dol op verandering. Dit verklaart bijvoorbeeld de inspanning die nodig is om fusies en reorganisaties succesvol uit te voeren. Ook de invoering van een nieuw softwaresysteem roept weerstand op. Ongetwijfeld heb je weleens de uitspraken gehoord: “Ja, maar in ons huidige systeem…”  “Wat we nu gewend zijn is…” en: “Dit is hoe we het altijd hebben gedaan.”

Soms zijn eindgebruikers glashelder: zij geven aan het nieuwe systeem niet te accepteren. Maar vaker is de weerstand subtieler met kostbare en langdurige gevolgen. Het is dan aan het management om in actie te komen, wat helaas lang niet altijd gebeurt. Uiteindelijk wordt maatwerk regelmatig gebruikt (of zelfs misbruikt) als smeermiddel om de eindgebruikers tegemoet te komen. Bijvoorbeeld door het nieuwe systeem zoveel mogelijk op het oude te laten lijken. Ter vergelijking: je koopt een dure nieuwe auto, maar laat vervolgens de motor van het oude voertuig in de nieuwe auto plaatsen…

Als de eindgebruikers eenmaal aan het nieuwe systeem gewend zijn, is een deel van het maatwerk al snel weer achterhaald en wordt het buiten gebruik gesteld. Maar de onderhoudsvergoedingen moeten wel gewoon betaald worden. En als een migratie naar een nieuwe versie eenmaal ter sprake komt, blijken al deze maatwerkaanpassingen de oorzaak van veel problemen. Niet erg handig dus! En een grote hindernis voor het bereiken van projectsucces.

De ‘why’ van de nieuwe oplossing

De uitdaging is om jouw complete team al in een vroeg stadium actief te betrekken. Om ze te informeren over de ‘why’ achter deze nieuwe oplossing. Om ze te inspireren om open te staan voor verandering. En ze te verleiden om zelf na te denken over het moderniseren en verbeteren van de bedrijfsprocessen.

Kortom, maatwerk met betrekking tot ERP-systemen kan in twee groepen worden verdeeld:

  1. Voorheen afwezige functies die voor jouw bedrijf van vitaal belang zijn. En die de investering waard zijn.
  2. Functies die alleen bedoeld zijn om de overdracht te vergemakkelijken.

Als jij die laatste categorie smeermiddel goed in de gaten houdt, is dat meteen de eerste winst van jouw nieuwe softwaresysteem!

Een ERP-project met SucceedIT

SucceedIT heeft al meerdere bedrijven van Dynamics NAV overgezet naar Business Central. Wij doen dit snel en fixed-price. Dat levert én een toekomstbestendige Microsoft-oplossing op die zich razendsnel ontwikkelt en onderdeel is van cloud-platform Microsoft 365, én een samenwerking met een jonge en pragmatische Microsoft-partner die jouw bedrijf op een frisse en effectieve manier helpt bij een optimale inrichting van Business Central. Wacht niet langer en neem contact op om kennis te maken en geheel vrijblijvend te bespreken wat de mogelijkheden zijn.