Ga naar de inhoud

ERP Partner of ERP programma: wie bepaalt het succes?

Meer dan de helft van de ERP-implementaties zijn een mislukking. Kijk maar eens objectief naar de doorlooptijd, de kosten en de gerealiseerde organisatorische en functionele doelstellingen. Komt dat door een slechte programmakeuze of door een slechte partnerkeuze? Of betekent een slechte partnerkeuze misschien dat de kans op een slechte programmakeuze groter wordt?

Veel beloven en weinig geven…

Na implementatie van een ERP-oplossing blijkt gemiddeld 80% van de gevraagde functionaliteit beschikbaar. Dat is net zo betrouwbaar als een weersverwachting. Maar de kwaliteit die uw leverancier levert en de samenwerking met hem is veel minder goed voorspelbaar. Terwijl die kwaliteit van grote invloed is op de juiste programmakeuze. Gaat u voor een onzekere belofte van iets moois (door een onbetrouwbare partner) of voor een zekere belofte van iets realistisch, omdat uw partner uw situatie haarfijn kent? Eigenlijk is de keuze van de juiste partner een voorwaarde voor de keuze van de juiste software. Hoe kiest u die ERP-partner?

Bezint eer gij bemint…

De stemming bij het zetten van de handtekening is vaak een stuk beter dan op het eind van de implementatie. Onenigheid over meerwerk, over wel of niet geleverde functionaliteit, over het wel of niet afgerond zijn van het project. Al deze punten hebben te maken met verwachtingen die u vooraf had maar die niet uitgekomen zijn.

Het is onmogelijk om alles contractueel af te dekken. In de praktijk zijn er altijd uitzonderingen en dekt een goede leverancier bepaalde risico’s af. Het is daarom essentieel goed na te denken over uw partnerkeuze.

Vier vragen voor u het huwelijk aan gaat:

  1. Wat verwacht u van de partner?
  2. Kijkt u wel eens in de spiegel?
  3. Gaat u bij conflicten stoppen of lijmen?

Wat verwacht u van de partner en wat mag u verwachten van de partner?

Over het algemeen kan gesteld worden dat software-leveranciers specialisten zijn met betrekking tot de software die zij leveren. Als het meezit nemen ze een beetje business kennis mee. De onterechte verwachting van veel bedrijven is dat de software-leverancierook veel business- en proceskennis heeft. Hij zal het systeem wel even voor u inrichten en implementeren.  Helaas. Veel leveranciers kennen hun programma’s, maar niet uw processen.

Ook gaat er al veel mis in de definitie-fase. Beschreven en getoonde functionaliteit van de ERP blijkt in de praktijk niet aan uw verwachtingen te voldoen. U mag verwachten dat leveranciers creatief omgaan op uw vragen over gewenste functionaliteit. Helaas. Niet alle leveranciers zijn in staat uw situatie op de juiste manier te vertalen. Niet iedereen is een Henry Ford, die de vraag om snellere paarden van zijn klanten vertaalde naar wat ze eigenlijk wilden: een sneller vervoermiddel. Gelukkig luisterde hij wel, maar deed niet letterlijk wat ze vroegen.

Kijk ook eens in de spiegel

ERP implementaties zijn complexe projecten. Zulke projecten zijn alleen succesvol als er volle betrokkenheid is van u en uw medewerkers. U heeft een specialist nodig op het gebied van uw bedrijfsproces. Iemand die de dagelijkse praktijk van uw bedrijf tot in de puntjes kent. Gefeliciteerd, die heeft u in huis, en nog gratis ook. Dat bent u namelijk zelf!

Zes tips om deze geweldige consultant optimaal te benutten:

  • Zorg dat u in de lead bent tijdens het project.
  • Laat uw software partner niet wachten op acties die u hoort uit te voeren.
  • Geef snel informatie.
  • Geef goede en afdoende informatie terug.
  • Zorg voor volledige documentatie over de oplossing en het gebruik.
  • Bezuinig niet op verkeerde dingen tijdens de implementatie, zoals training en het documenteren.

Zo zijn er tal van zaken die u voor elkaar moet hebben en houden tijdens de implementatie. Wijs niet alleen naar de software partner als het mis gaat. Durf ook in de spiegel te kijken. U heeft immers een veel groter belang bij het slagen van de implementatie dan uw partner.

Stoppen of lijmen? Daar zullen we het in het volgende blog over hebben.