Ga naar de inhoud

De 15 tips voor 2015: haal meer uit Dynamics NAV

Veel bedrijven halen lang niet het maximale uit hun Dynamics NAV‑omgeving. Zonde toch? U heeft fors geïnvesteerd, medewerkers hebben veel energie gestoken in de implementatie en de verwachtingen waren hooggespannen. Heeft u na afloop van de implementatie nog eens teruggekeken naar de oorspronkelijke scope en doelstellingen? Evalueert u jaarlijks welke verbeteringen nog doorgevoerd moeten worden?

describe the image

Hoe kunt u zien of uw organisatie het maximale uit Dynamics NAV haalt en hoe stelt u snel vast of er nog verbeteringen zijn te bereiken? De komende weken publiceren wij 15 tips om verbeteringen rond uw Dynamics NAV‑omgeving te realiseren. Veel verbeteringen hebben niets te maken met software‑aanpassingen, maar met verandering. Verandering van werkwijze, het maximale proberen te halen uit uw Dynamics NAV‑omgeving en begrip en adoptie van uw ERP‑oplossing.

5 signalen en de eerste 5 tips:

       a. Excel lijkt soms belangrijker dan Dynamics NAV.

      Dynamics NAV is een geïntegreerde oplossing. Wanneer medewerkers onderdelen van hun proces buiten het systeem – in Excel of in andere lokale software – opslaan, ontbreekt er een stuk proces in uw ERP‑oplossing. Hierdoor loopt u het risico op haperingen in het uw bedrijfsproces. Onthaper uw proces.

      Tip 1: inventariseer alle Excel‑lijstjes en ‑rapportages die in omloop zijn. Onderzoek het nut en de noodzaak van deze lijstjes/rapportages. Wordt er nog handmatig informatie aan deze lijstjes/rapportages toegevoegd, vraag u dan af waarom deze informatie niet uit Dynamics NAV komt.

           b. Stamgegevensbeheer is rommelig

          Op meerdere plekken binnen uw organisatie wordt dezelfde informatie over klanten en/of artikelen vastgelegd door uw medewerkers. Dit betekent extra werk, meer kans op fouten en inefficiëntie in uw proces. Voorkom dubbele invoer door integratie of vereenvoudiging van uw applicatielandschap.

          Tip 2: inventariseer uw applicatielandschap, stel vast waar integratiebehoefte bestaat om dubbele vastlegging van data te minimaliseren.

               c. Voorraad? Ja, er liggen er nog veel van, geloof ik.

              Dynamics NAV en AX blinken niet uit in voorraadbeheer. Heeft u in 1 oogopslag in beeld hoe het met uw voorraad staat? Verplaatsingen, ontvangsten en uitslagen worden niet goed of niet tijdig verwerkt. Het vraagt veel handmatige handelingen en correcties. Uit voorraadtellingen blijken veel verschillen.

              Tip 3: Dynamics NAV ondersteunt meerdere manieren van voorraadtelling. Onderzoek of een aantal processen (inkomende goederen, verplaatsingen, picks en uitslagen) middels scanning ondersteund kunnen worden.

              Haal eruit wat er in zit

                   d. Mangement informatie kost uw organisatie veel tijd

                  U weet dat uw organisatie enorm veel gegevens invoert en u vermoedt dat het monitoren op processen, datakwaliteit en KPI’s zou moeten kunnen, gezien de informatie die u in het systeem stopt. Maar het lukt u niet om met 1 druk op de knop inzicht te krijgen in de operationele en financiële KPI’s.

                  Tip 4: middels relatief eenvoudige en betaalbare rapportagesoftware zoals PowerPivot (gratis), JetReports, eXsion en BI4Dynamics, haalt u de middelen in huis om goede dashboards en managementinformatie te genereren. Lees meer in onze White Paper over rapportagesoftware voor Dynamics NAV.

                       e. Dynamics NAV wordt gebruikt als tekstverwerker

                      Er is nog steeds sprake van eilandjesautomatisering, ook al maken de meeste mensen gebruik van hetzelfde systeem. Het ontbreekt aan voldoende kennis en integratie tussen processen, waardoor er veel e‑mail en papier wordt uitgewisseld of het systeem wordt als tekstverwerkingssysteem gebruikt waarin veel notities, instructies en dergelijke worden vastgelegd. Bij goed geïntegreerde processen en goed gedefinieerde workflows wordt het gebruik van papier, e‑mail en notities minder noodzakelijk. Hiermee bespaart uw organisatie tijd en geld.

                      Tip 5: volg eens een product of project van a tot z binnen uw organisatie, analyseer welke stappen in Dynamics NAV worden uitgevoerd en hoe de communicatie tussen deze processtappen is georganiseerd. U zult zien dat er overbodige stappen en informatie-uitwisselingen plaatsvinden.