Na meerdere jaren gebruik te hebben gemaakt van NAV 2017 ging Beun-De Ronde onlangs succesvol over naar Business Central. We zijn er trots op dat SucceedIT al sinds 2018 Microsoft partner is van Beun-De Ronde en samen hebben we de afgelopen jaren meerdere succesvolle optimalisaties afgerond. De meest recente mijlpaal van onze samenwerking was de upgrade naar Business Central, de volledige cloud-based ERP-oplossing van Microsoft.
Beun-De Ronde, ofwel de BDR-groep, bestaat uit verschillende gespecialiseerde bedrijven en business units. BRS, de high-end laboratoriumoplossingen in België en Luxemburg, valt hier ook onder. Beun-De Ronde is een handels- en servicebedrijf voor laboratoriuminstrumenten, gespecialiseerd in onderzoek en analyse. Beun-De Ronde en BRS richten zich op een breed scala van branches waaronder de chemische industrie, voedingsmiddelen, milieu en Life Science.
Het bedrijf heeft een indrukwekkende historie en is meer dan een eeuw geleden opgericht door de heer Piet Beun. Een hoogtepunt in hun geschiedenis en een bekroning op hun werk, was toen ze in 2022 het predicaat Hofleverancier ontvingen. Deze eretitel wordt enkel toegekend aan bedrijven die minstens 100 jaar bestaan en gedurende al die jaren een onberispelijke bedrijfsvoering hebben gehandhaafd.
SucceedIT als betrouwbare partner
Honderd jaar of niet, Beun-De Ronde is altijd innovatief gebleven en zo ook op het vlak van de interne automatisering.
In het eerste jaar van onze samenwerking hebben we ons vooral gericht op de quick wins en het optimaliseren van processen binnen de NAV 2017-omgeving. Een jaar later lanceerden we het ‘Papierloos werken’-project, met als doel papierloze processen te realiseren. Dat is gelukt, het enige document wat nog wordt afgedrukt is de verzendbon.
De volgende stap was het verbeteren van managementrapportages door Power BI in te zetten. De informatie wat voorheen in Excel werd bijgehouden, wordt nu uit het systeem gelezen en overzichtelijk getoond in Power BI.
In 2020 was het serviceproces aan de beurt, waarin aanzienlijke verbeteringen werden doorgevoerd. Het jaar daarop konden we de integratie met de Kardex-kast succesvol afronden.
Vorig jaar werd het tijd voor een upgrade naar Business Central. Na een grondige analyse en voorbereiding zijn we in mei 2022 gestart met de uitvoering van de upgrade van NAV 2017 naar Business Central. Al na 8 maanden bereikten we dit doel en konden we met trots de go-live realiseren. Vooral door zo min mogelijk maatwerk te gebruiken en kwaliteit boven snelheid te stellen, is dit project een succes geworden.

Ben jij klaar voor de overstap naar Business Central?
Ben jij benieuwd welke stappen zijn doorlopen met de upgrade naar Business Central? Bekijk dan ons stappenplan en ontdek wat jij kan verwachten.
Het project
De technische upgrade was slechts een klein onderdeel van het geheel. Het voornaamste werk bestond uit het uitfaseren van maatwerk, het herzien en optimaliseren van processen, en het opnieuw implementeren van alle documenten en interfaces. Er werden apps toegevoegd voor service planning (Dime Scheduler) en documenten (Advanced Forms en Document Capture).
Het behaalde resultaat
De samenwerking gedurende het project verliep voorspoedig. Het aanstellen van een dedicated interne projectleider en het werken met een compact projectteam zorgden voor een soepel lopend project.
Natuurlijk kwamen we ook hindernissen tegen, zoals de herbouw van de koppeling met de Kardex-kast, en was het overzetten van de documenten een grotere uitdaging dan we hadden verwacht. Bovendien hadden we in een van de fases van het project te weinig tijd om alle processen goed te testen, waardoor er uiteindelijk een vertraging van 2 maanden optrad.
Lara Gersen, projectleider bij Beun-De Ronde benadrukt: “Ondanks de tegenslagen hebben we al met al een heel goed project gedraaid. De ondersteuning gedurende het hele project vanuit SucceedIT was erg goed, het was een fijne samenwerking. De consultants zijn goed op elkaar ingewerkt en hebben zichtbaar veel ervaring met upgrade- en optimalisatietrajecten.”
Anouar, projectleider bij SucceedIT, voegt toe: “Dit was geen makkelijk project. Het project was omvangrijk, we hadden te maken met meerdere bedrijven en landen, en een klant die (terecht) het maximale uit Business Central wilde halen. Maar het is uiteindelijk goed gegaan, het samenwerken met een gedreven klant, een interne dedicated projectleider en het vasthouden aan de uitgangspunten zijn hierbij de sleutel geweest.”
Meer informatie over Business Central
Ben je op zoek naar meer informatie of wil je meer weten over een overstap naar Business Central? Dan kan je altijd contact met ons opnemen via [email protected] of +31 (0)85 046 60 60. Of lees hier meer klantverhalen en ontdek zelf hoe onze klanten de upgrade naar Business Central hebben ervaren.