Ga naar de inhoud

B2B portalen – Succes met e-commerce

Je bent al jaren succesvol binnen jouw B2B markt, en continu op zoek naar manieren om verder te groeien en het werk efficiënter te maken. Voor veel bedrijven zit de voorsprong hem nu in het uitbreiden van de online activiteiten. Er zijn 3 verschillende soorten online portalen waarmee je een snelle en grote sprong voorwaarts kan maken. We hebben Daniel Cronie van Ecomwise gesproken over de meest succesvolle mogelijkheden: Klantportaal, klantportaal met catalogus en een bestelportaal. 

In deze blog vatten wij een paar highlights voor je samen. Benieuwd naar meer? Bekijk dan de volledige video en ontdek alles over B2B portalen. ⬇️

Drie verschillende soorten B2B portalen 

1. Klantportaal 

Een klantenportaal is een online omgeving waar een klant op kan inloggen en bij informatie kan wat voor hem/haar van belang is. Denk hierbij aan het inzien van: 

  • Persoonlijke gegevens  
  • Facturen 
  • Verkoop- en bestelhistorie 
  • Prijslijsten  
  • Status van bestellingen en zendingen met Track & Trace  

Je kan hier geen producten vinden of bestellen, het beantwoordt online alle administratieve vragen van je klant. De meeste ondernemers doen hun administratie niet meer tussen 9 en 5 uur tijdens werkdagen. Het voordeel voor je klanten is dan ook, dat ze buiten werktijden en zonder dat ze contact hoeven op te nemen het antwoord op de meeste vragen kunnen vinden. Dat is fijn voor de klant, maar ook heel fijn voor jouw medewerkers, die worden namelijk veel minder gestoord met administratieve vragen. En hebben daarmee meer tijd voor andere zaken.  

2. Klantportaal & catalogus

Een volgende stap is het toevoegen van je catalogus aan het klantportaal. Hierdoor kunnen je klanten al je artikelen online terugvinden. Het ziet eruit als webshop, waarbij je kunt werken met verschillende filters en sorteer methoden. Voor gebruikers is het erg herkenbaar en begrijpen direct hoe het werkt. De catalogus heeft meerdere functies:  

  • Catalogus met categoriestructuur, filters en sorteren  
  • Productpagina’s met productinformatie en voorraadinformatie  
  • Tonen van bijlagen en documenten over producten, bijvoorbeeld handleidingen 
  • Klant specifieke prijzen tonen na inlog   
  • Wel of niet tonen van prijzen 

3. B2B bestelportaal

Het B2B bestelportaal bevat de functionaliteiten van een Klantportaal met catalogus, aangevuld met de mogelijkheid online bestellingen te plaatsen. Om je een idee van de functionaliteiten te geven, hieronder een aantal punten die standaard in een B2B bestelportaal zitten, naast de voorgaande functionaliteiten:  

  • Bestellen en checkout  
  • Betaling op factuur  
  • Betaling via IDeal/PSP  
  • Cross en upsell producten   

Het klinkt allemaal zo eenvoudig en als je weet hoe het werkt is dat het ook. Wij helpen je met het maken van de juiste keuzes voor nu en de toekomst. 

“Haal e-commerce kennis in huis”  

Een belangrijke tip die Daniël met ons deelde is het in huis halen van e-commerce kennis. Zo kan je beter je wensen en eisen in kaart brengen van je portaal.  

Waar moet het portaal aan voldoen, welke integraties moeten er mogelijk zijn, en niet te vergeten: wat verwacht jouw klant. Haak iemand aan bij die verstand heeft van e-commerce, dan heb je een vliegende start van je project.  

Meer weten? Bekijk dan de video over B2B portalen!

Over Daniël en Ecomwise

Daniel helpt groothandels en fabrikanten met het ontwikkelen en onderhouden van B2B webshops en/of B2C of D2C kanalen. Zo is hij altijd op zoek naar de meest krachtige oplossing voor de specifieke markt waarin klanten zich bevinden en zorgt dat technologie en oplossingen daaropaan sluiten. 

Weten hoe jij de stap verder in e-commerce maakt?

Bij SucceedIT helpen wij onze klanten vooruit, ook op het gebied van e-commerce. Wil jij je verder verdiepen in e-commerce en B2B portalen? Wij hebben de kennis, het netwerk en weten dat e-commerce meer is dan het bouwen van een portaal of webshop. Neem vrijblijvend contact met ons op om jouw mogelijkheden te bespreken, wij helpen je graag verder!