Ga naar de inhoud

3 Tips voor een duidelijke taakverdeling in je ERP-project

Het implementeren van een nieuwe ERP-oplossing in jouw bedrijf is een hele klus. Om succes te behalen moet aan veel voorwaarden worden voldaan en op elk van die voorwaarden kan het project makkelijk mislukken. De meeste misverstanden en conflicten tijdens een implementatie van een ERP worden veroorzaakt door een onduidelijke taakverdeling. Hoe je dit voorkomt lees je in ons blog.

1. Transparantie over kosten

Een implementatieproject bestaat uit verschillende kostencategorieën zoals licenties, onderhoud, diensten en hardware en infrastructuur. Met de introductie van het cloud-model is het steeds eenvoudiger geworden om de kosten voor licenties en onderhoud te bepalen. Dat laatste geldt ook voor infrastructuur en hardware waarvoor een hoge mate van standaardisatie heeft plaatsgevonden.

Dan tot slot de kostencategorie ‘diensten’. Belangrijk hierbij is dat je je realiseert dat elke betrokkene in het project eigen verwachtingen heeft. Als klant vergelijk je de voorstellen vaak met wat je van jouw vorige leveranciers gewend was. En jouw leverancier gebruikt zijn gebruikelijke aanpak als referentiekader. Twee verschillende referentiekaders die meestal niet matchen.

 

2. Bedenk wat je wilt

In elke implementatie zijn er activiteiten die kunnen worden gedelegeerd aan de leverancier of aan jou als klant. Zoals het schrijven van de werkinstructies en het trainen van de eindgebruikers. Natuurlijk kan de leverancier dit voor jou doen. Maar jouw goedopgeleide key users kunnen deze taak natuurlijk ook prima uitvoeren! Hierbij is het belangrijk om al in een vroeg stadium antwoord te geven op deze 3 vragen:

  • Heb ik de tijd en de vaardigheden om deze taken zelf uit te voeren?
  • Hebben mijn medewerkers voldoende affiniteit met deze taken?
  • Besteed ik de taken liever uit zodat ik me kan richten op de kerntaken of doe ik het liever zelf?

 

3. Start op tijd

Veel leveranciers beschrijven de taakverdeling in hun projectplan. Maar dit wordt vaak pas uitgewerkt nadat het contract is getekend en de budgetten al zijn vastgesteld. De uitdaging voor zowel de leverancier als voor jou als klant is om de taakverdeling op te stellen voordat de budgetten worden bepaald en voordat de verwachtingen vorm beginnen te krijgen. En dit is zeker niet alleen in het belang van de leverancier!

Onze tip: wij raden je aan om in een vroegtijdig stadium om duidelijkheid te vragen en geen offertes te accepteren waarin het hoofdstuk ‘taakverdeling’ ontbreekt. Op deze manier leg jij de basis voor een soepele samenwerking tijdens jouw ERP-implementatie.

De aanpak van SucceedIT

Wij implementeren Microsofts ERP-oplossing voor het mkb, Business Central, en upgraden oude Dynamics NAV-versies (Navision) naar Business Central. Business Central is de alles-in-één bedrijfsoplossing van Microsoft die volledig cloud-based is. Microsoft 365 is de basis voor volledige integratie van processen en biedt zowel CRM- als ERP-oplossingen die als één geheel functioneren binnen het Microsoft365-platform.

Microsoft Dynamics 365 is sterk geïntegreerd in bekende Office-producten als Outlook, Word en Excel. Microsoft 365 brengt alle informatie bij elkaar in een vertrouwde en veilige omgeving, toegankelijk voor iedereen binnen het bedrijf. Het bewerken en delen van documenten, agenda’s en andere tools maakt samenwerken met collega’s en relaties makkelijk en overzichtelijk. Zo maak je eenvoudig een einde aan eilandautomatisering binnen jouw bedrijf.

 

Gratis project analyse

Vraag dan een gratis analyse aan. In deze analyse stellen wij een roadmap op en geven wij advies over fasering, het uitfaseren van maatwerk en komen wij met een concreet stappenplan en een begroting, en waar mogelijk zelfs een fixed-price aanbod! Zo heb je duidelijkheid en zijn er geen verrassingen achteraf. Een menukaart zeg maar, waarmee jij ook kunt bepalen hoe je het project wilt faseren en in welk tempo.