Ga naar de inhoud

SucceedIT bij Microsoft Directions 2024 in Wenen

Verbeterde zoekfunctionaliteit, Copilot, autonome agents en zoveel meer!

Samen met Microsoft-partners vanuit meer dan 60 landen kwamen wij onlangs bij elkaar voor de Microsoft Directions EMEA 2024 in Wenen. Net als ieder ander jaar werden tijdens dit event de nieuwste inzichten, updates en technologieën gedeeld rondom Dynamics 365 Business Central, specifiek gericht op de behoefte van het MKB. Met deze kennis zorgen wij, als gold partner van Microsoft, ervoor dat onze klanten altijd een stap voor blijven.

In deze blog delen we een aantal hoogtepunten van het evenement en leggen we uit hoe nieuwe ontwikkelingen zoals AI, autonome agents en verbeterde integraties jou kunnen helpen om efficiënter, datagedreven en toekomstgericht te werken. Na deze samenvatting volgen er nog meer uitwerkingen rondom de specifieke onderwerpen, zoals Copilot en de agents, stay tuned voor meer!

Business Central - Directions for Partners 2024 wenen

1. Verbeterde zoekfunctionaliteit in Business Central

Met de verbeterde zoekfunctionaliteit, introduceert Microsoft een snellere, gerichtere zoekmethode binnen Dynamics 365 Business Central. Gebruikers zijn nu in staat te zoeken in specifieke kolommen die geoptimaliseerd zijn voor tekst, wat resulteert in nauwkeuriger en relevanter resultaten dan de traditionele zoekmethode. Deze functie, eenvoudig te activeren (en te deactiveren) via Feature Management, biedt vooral voordelen bij het doorzoeken van klant- en voorraadlijsten en verbetert zo de productiviteit.

De nieuwe volledige-tekst zoekfunctie is flexibeler en kan items vinden zelfs als de zoektermen niet exact overeenkomen. Bijvoorbeeld, een zoekopdracht naar “London chair” zal het item “LONDON Swivel Chair” vinden, wat met de legacy zoekfunctie niet mogelijk was.

De functionaliteit is onderdeel van de 2024 release wave 2, waarin deze geleidelijk wordt uitgerold en toegevoegd aan de Business Central-tabellen waaronder: Klanten, Contacten en Artikelen. In volgende updates zal de functionaliteit voor meer tabellen beschikbaar komen.

2. Copilot

Vorige jaar was dit al een belangrijk onderwerp, Copilot in Business Central. Dit jaar gaan we een stap verder! Copilot, Microsoft’s AI-assistent, krijgt in de nieuwste Business Central-versie 2024 release wave 2, een flinke update en biedt straks nog meer functionaliteiten voor het MKB:

  • Productaanbevelingen: Copilot kan nu automatisch productaanbevelingen doen op basis van verkoopgegevens, zonder dat een expliciete prompt nodig is. Dit is ideaal voor cross-selling en up-selling zonder handmatige analyses.
  • Sales Line Suggesties: Een krachtige nieuwe functie waarmee Copilot productbeschrijvingen uit een bestand kan koppelen aan specifieke items, wat een versnelling biedt voor het verkoopproces.

Door de inzichten en automatiseringsopties van Copilot kan je als bedrijf nog beter je klantbehoeften voorspellen en sneller inspelen op verkoopkansen.

3. Autonome Agents

Een van de meest besproken update tijdens Directions was de introductie van autonome agents in Business Central. Waar Copilot medewerkers ondersteunt met inzichten en aanbevelingen, gaan agents een stap verder door daadwerkelijk taken uit te voeren. Voor MKB-bedrijven die flexibel en efficiënt willen opereren, vormen deze AI-tools een waardevolle uitbreiding op het gebied van klantgerichtheid, snelheid en foutreductie. 

Een voorbeeld is de Sales Order Agent. Deze agent kan automatisch verkooporders en offertes aanmaken op basis van e-mails. E-mails worden automatisch uitgelezen, wat betekent dat aanvragen direct verwerkt kunnen worden zonder dat een medewerker handmatig orders hoeft in te voeren. Ook gewenste levertijden kunnen automatisch overgenomen worden uit correspondentie. 

Alle suggesties die de agent voorstelt, worden gemarkeerd, zodat gebruikers eenvoudig kunnen zien wat is voorgesteld en uitgevoerd. Dit maakt het overzichtelijk en gemakkelijk om beslissingen te nemen. 

Door repetitieve taken zoals orderverwerking te automatiseren, kun je als bedrijf je focus verleggen naar waardevolle taken zoals klantrelaties en strategische groei. 

De agent zal begin 2025 worden geïntroduceerd in verschillende landen. Zodra deze beschikbaar is in Nederland, zullen wij je hier verder over informeren!

4. Geavanceerde rapportage en data-analyse

Data wordt steeds belangrijker, en Microsoft heeft dit omarmd met de introductie van uitgebreide BI-rapportage en analysemogelijkheden in Business Central:

  • Nieuwe BI-rapporten: De nieuwste update bevat meer dan 70 interactieve Power BI-rapporten die geïntegreerd zijn in Business Central. Dit betekent dat jij als gebruiker direct binnen je ERP-omgeving diepgaande inzichten en analyses hebt, zonder dat je hoeft te schakelen tussen systemen. Elk rapport biedt bovendien uitleg over gebruikte formules en gegevensbronnen, wat transparantie verhoogt en fouten minimaliseert.
  • Report Explorer: De Report Explorer in Business Central helpt je eenvoudig en snel relevante rapporten te vinden door een duidelijke indeling in categorieën zoals data-analyse en administratieve taken. Daarnaast kun je direct vanuit je rol rapporten openen en beheren, wat zorgt voor efficiëntere werkprocessen en tijdsbesparing. Zo krijg je beter inzicht in de uitgebreide rapportagemogelijkheden en kun je nog gemakkelijker data-gedreven beslissingen nemen.

Met deze ontwikkelingen stelt Microsoft bedrijven nu beter in staat om meer data-gedreven beslissingen te nemen en diepere inzichten te verkrijgen, direct vanuit Business Central.

5. Flexibele Factureringsopties voor terugkerende inkomsten

Voor MKB-bedrijven die abonnementen aanbieden, biedt de nieuwe abonnementsfactureringsfunctie interessante voordelen, waaronder de ondersteuning voor terugkerende en verbruik gebaseerde facturering. Business Central ondersteunt nu zowel terugkerende als verbruiks gebaseerde facturering, ideaal voor bedrijven die diensten op abonnementsbasis aanbieden. Deze flexibiliteit helpt bedrijven om hun cashflow te beheren en klantretentie te verbeteren met een eenvoudig te beheren factureringssysteem. Bovendien introduceert Business Central de volgende functies:

  • Contractbeheer: Efficiënt beheer van klantcontracten, inclusief verlengingen en aanpassingen.
  • Beheer van terugkerende facturering: Automatisering van terugkerende factureringsprocessen, wat tijd bespaart en fouten vermindert.
  • Opbrengst- en kostenverantwoording door uitstelposten: Nauwkeurige toewijzing van opbrengsten en kosten over de juiste perioden, wat zorgt voor een beter inzicht in de financiële prestaties.
  • Standaardrapporten: Vooraf gedefinieerde rapporten die inzicht geven in abonnementen, facturering en financiële resultaten.

Met deze nieuwe mogelijkheden kunnen bedrijven hun abonnementsmodellen effectiever beheren en tegelijkertijd voldoen aan de boekhoudkundige vereisten voor opbrengstverantwoording.

6. Nieuwe Functionaliteit voor duurzaamheidsbeheer

Microsoft zet zich steeds meer in voor duurzaamheid, en Business Central sluit daar met Sustainability Management perfect op aan. Bedrijven kunnen met een speciale rolcentrumpagina voor duurzaamheid eenvoudig hun milieudoelstellingen bijhouden en hierover rapporteren. Zo speel je straks beter in op de groeiende vraag naar duurzame bedrijfsvoering vanuit klanten en stakeholders.

Deze nieuwe functie helpt bedrijven ook om te voldoen aan de komende ESG-rapportagestandaarden binnen de EU. Vanaf 2025 moeten bedrijven met meer dan 250 medewerkers aan deze standaarden voldoen, en vanaf 2026 geldt dit ook voor kleinere bedrijven met meer dan 10 medewerkers (of een omzet of activa vanaf 2 miljoen euro). Met de duurzaamheidsfunctie in Business Central kan je je duurzaamheidsdoelen duidelijk monitoren en rapporteren, wat je helpt om te voldoen aan wetgeving én een concurrentievoordeel biedt in een steeds meer op duurzaamheid gerichte markt.

“Responding to market transformation and new opportunities” – Sustainability Management in Business Central

Wat betekent dit voor jou als Business Central gebruiker?

De nieuwe mogelijkheden en innovaties binnen Business Central bieden volop kansen voor MKB’ers die klantgericht willen opereren en willen innoveren. Door de ontwikkelingen rondom onder andere AI en autonome agents, ben je straks in staat nog efficiënter te werken, tijd te besparen en meer klantwaarde te leveren. Of het nu gaat om verkoop, facturatie, of voorraadbeheer – met deze nieuwe ontwikkelingen zorg jij dat je voorop loopt met jouw bedrijf!

Dit is slechts een deel van de nieuwe ontwikkelingen die zijn gepresenteerd tijdens de Microsoft Directions for Partners 2024. Binnenkort delen wij nog meer informatie. Lees ondertussen gerust verder in één van onze andere blogs. Of neem contact met ons op om meer inzicht te krijgen in de specifieke mogelijkheden voor jouw bedrijf!