Ga naar de inhoud

Optimaliseer jouw
e-commerce met klantportalen

Lees meer over de drie soorten B2B klantportalen en ontdek welk portaal het beste aansluit bij jouw wensen en behoeften!

De keuze voor een klantportaal

Ben jij voortdurend bezig met het aanleveren van de juiste informatie aan je klanten? Ervaart jouw service desk een intense druk vanwege de constante aanvragen voor ordergegevens, facturen en productinformatie? Of merk je dat je huidige platform niet gebruiksvriendelijk is en je klanten moeite hebben om de benodigde informatie te vinden? Dan wordt het hoog tijd om te onderzoeken wat een klantportaal voor jou kan betekenen! 

Hieronder vind je de drie soorten klantportalen die wij aanbieden. Zo kan je eenvoudig een idee krijgen welk portaal mogelijk aansluit bij jouw wensen!

1. Standaard Klantportaal

Veel bedrijven verwachten tegenwoordig snel (online) antwoord van hun leveranciers, en jouw klant is geen uitzondering (zie ook onze andere blog over de veranderende klant). Een krachtig middel om hiervoor in te zetten is is een klantenportaal: een online omgeving waar klanten inloggen en direct toegang hebben tot informatie wat belangrijk is. Denk hierbij aan:

  • Bekijken van klant- en adresgegevens
  • Raadplegen van openstaande posten
  • Downloaden van facturen
  • Inzien van de volledige verkoophistorie
  • Bekijken van prijslijsten
  • Volgen van zendingen met track & trace

Het voordeel voor je klanten dat ze buiten werktijden en zonder dat ze contact hoeven op te nemen het antwoord op de meeste vragen kunnen vinden. Dat is direct ook heel fijn voor jouw medewerkers, die worden namelijk veel minder gestoord met administratieve vragen. En hebben daarmee meer tijd voor andere zaken.

Het opzetten van een klantportaal is verrassend eenvoudig en laagdrempelig. Dit vormt een uitstekende eerste stap binnen e-commerce, waarbij jouw klanten zien dat je met de tijd meegaat en meedenkt in wat zij nodig hebben.

Meer over de specifieke functionaliteiten >

2. Klantportaal & catalogus

Een volgende stap is het toevoegen van een catalogus aan je klantportaal. Zo biedt jij klanten de mogelijkheid om ook je artikelen online op te zoeken. Deze catalogus kan worden opgezet als een intuïtieve webshop met diverse filters en sorteermethoden, waardoor het voor gebruikers erg herkenbaar is en eenvoudig is in gebruik. Naast voorgaande functionaliteiten, bevat dit type klantportaal:

  • Gestructureerde catalogus met categorieën, filters en sorteeropties
  • Productpagina’s met uitgebreide informatie en voorraadstatus
  • Weergave van bijlagen en documenten over producten
  • Het tonen van klantspecifieke prijzen na inlog
  • Optioneel: het niet tonen van prijzen

Zo kan jouw klant nu uitgebreide informatie vinden via het klantportaal. En hebben klanten online inzicht in het volledige aanbod van jouw organisatie gemak, wat vaak resulteert in een toename van de ordergrootte.

Meer over de specifieke functionaliteiten >

3. B2B Bestelportaal

De meest uitgebreide variant is het B2B bestelportaal. Dit portaal biedt alle eerder genoemde functionaliteiten, waarnaast het klanten ook de mogelijkheid biedt om direct online bestellingen te plaatsen. . Dit brengt aanzienlijke voordelen met zich mee, zoals automatische orderverwerking in jouw ERP zonder handmatige tussenkomst.

Bovendien ben je nu in staat om ter richten op cross- en upselling, waarbij je aanbevelingen doet op basis van bekeken producten. Dit leidt tot meer data om je omzet te optimaliseren en kan je inspelen op de verwachtingen en wensen van jouw klant.

Enkele kernfuncties van een B2B-bestelportaal, bovenop de eerder genoemde, zijn onder andere:

  • Eenvoudige bestelfunctionaliteiten en checkout
  • Beheer van meerdere verzendadressen
  • Betaling op factuur en via iDeal/PSP
  • Cross- en upsell van producten
  • Variabele bestelhoeveelheden
  • Gebruik van kortingcodes
  • Mogelijkheid tot orderopmerkingen

Meer over de specifieke functionaliteiten >

Ontdek welk klantportaal bij jou past!

"*" geeft vereiste velden aan

Stap 1 van 4

Heb je momenteel een B2B platform in gebruik?*

Ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf

Meer weten of benieuwd naar de mogelijkheden die er zijn op het gebied van e-commerce en klantportalen? Neem dan gerust contact op met Samanta Pijl, E-commerce Consultant bij SucceedIT.