Ga naar de inhoud

Moet je upgraden van Dynamics NAV naar Business Central?

Moet je upgraden van Dynamics NAV naar Business Central?

Nee, het moet niet. Maar het is wel verstandig.

Je kent NAV van binnen en van buiten. Alles draait soepel, rapportages kloppen en je processen zijn ingeregeld. Dus waarom zou je upgraden? Die vraag krijgen we vaak. Want Dynamics NAV doet z’n werk nog prima. Maar sinds januari 2023 wordt Dynamics NAV niet meer doorontwikkeld. Functionaliteiten zoals realtime inzicht in klantdata, Artificial intelligence (Copilot) en de mogelijkheid om zelf app’s te kunnen toevoegen ontbreken. En misschien wel het belangrijkste: in januari 2028 stopt de extended support voor de laatste Dynamics NAV versie (2018).

Wat dit voor jou als gebruiker van Dynamics NAV betekent? Dat hebben wij voor je uitgewerkt, zodat jij de inzichten hebt die nodig zijn om een keuze te maken voor een upgrade!

Einde van mainstream support voor Dynamics NAV, wat betekent dat voor jou?

Microsoft biedt normaal gesproken vijf jaar mainstream support voor haar producten. Voor Dynamics NAV 2018 is deze ondersteuning begin 2023 gestopt. Oudere versies, zoals NAV 2013 en 2015, hebben al langer geen support meer. Tijdens de mainstream support kreeg je o.a. beveiligingsupdates, nieuwe functionaliteit en technische ondersteuning.

Na afloop van deze periode start de extended support, die vijf jaar duurt. Tijdens deze fase ontvang je alleen nog beveiligingspatches, geen nieuwe functies of verbeteringen meer. Voor Dynamics NAV 2018 loopt extended support door tot begin 2028.

Daarna zijn er geen (beveiligings)updates meer, wat risico’s oplevert op het gebied van veiligheid, compliance en stabiliteit van je bedrijfsprocessen. Microsoft adviseert daarom een tijdige upgrade of overstap naar Dynamics 365 Business Central, de toekomstbestendige oplossing die wél blijft voldoen aan de nieuwste eisen en ontwikkelingen.

Waar je nog meer van profiteert bij een upgrade naar Business Central

Functionaliteiten aanvullend op Dynamics NAV

1. Innovatie: Copilot en agents

Business Central is een cloud-based oplossing, wat betekent; directe toegang tot Microsoft’s nieuwste innovaties. Denk aan Copilot: een slimme assistent die automatisch je conceptfacturen opstelt, helpt bij dataverwerking of zelfs proactief risico’s in je cashflow signaleert.

2. Van afhankelijk naar zelfstandig met apps

Business Central geeft jou meer controle. Binnen AppSource zijn veel app’s beschikbaar die aan de strengste eisen van Microsoft voldoen. Deze app’s kan je zelf eenvoudig installeren en gebruiken. Zo hoef je geen maatwerk meer te bouwen, maar maak je gebruik van bewezen oplossingen. SucceedIT ontwikkeld zelf app’s op basis van de meest voorkomende klantvragen. Daarnaast werken we al jaren met bewezen oplossingen van onze partners, denk aan Document Capture, barcode scanning en meer.

Van Dynamics NAV naar Business Central

Een toekomstbestendige oplossing

Hadec is naast de upgrade van Dynamics NAV 2016 naar Business Central, aan de slag gegaan met de verder optimalisatie hun interne processen. Ontdek welke stappen zij hebben gezet.

3. Naadloze integraties binnen het Microsoft-platform

Er wordt veel geïnvesteerd in de naadloze integratie tussen Business Central en de andere toepassingen van Microsoft en dat merkt je direct. Zo integreren Teams, Outlook, Excel, Power BI, SharePoint , CRM en meer heel intuïtief. Plan je eenvoudig een afspraak in Outlook en heb je direct klantgegevens uit Business Central bij de hand. Maar kan je ook eenvoudig tabellen met een druk op de knop exporteren naar Excel of andersom.

4. Updates zonder zorgen

Business Central werkt met automatische updates. Geen dure upgrade-projecten meer die je bedrijfsprocessen stilleggen. Nieuwe functies? Die krijg je gewoon!

5. Lift mee op de ontwikkelingen binnen Microsoft

Microsoft investeert op grote schaal in innovatie, waaronder AI-functionaliteiten speciaal voor het mkb. Zo gebruikt Microsoft, OpenAI om hier snelle stappen in te maken. Door over te stappen naar Business Central profiteer je automatisch van die ontwikkelingen. Zonder dat jij hiervoor iets hoeft te doen.

Wat gelukkig wél hetzelfde blijft

Maak je geen zorgen: Business Central is niet een totaal ander systeem. De vertrouwde processen uit NAV zitten er nog steeds in. Financieel, logistiek, verkoop, een vergelijkbare interface. Je medewerkers hoeven niet vanaf nul te beginnen met het adopteren van een nieuw systeem. Zelfs veel sneltoetsen zijn gewoon nog te gebruiken.

Ben jij klaar voor de volgende stap?

Wil jij het vertrouwde Dynamics NAV blijven gebruiken, maar dan met meer mogelijkheden, slimme ondersteuningen toekomstbestendigheid? Dan is dit het moment om over te stappen. We weten overstap niet in een middag geregeld is en dat het tijd en geld kost. Maar daarom zijn wij er. We hebben veel diverse bedrijven overgezet, soms in 3 maanden, soms in een jaar. Het is afhankelijk van je bedrijf, wensen en processen.

Weten hoe we dit aanpakken? Ga direct met een van onze experts in gesprek of lees onze heldere aanpak voor de overstap van NAV naar Business Central.