Ga naar de inhoud

Nieuwe functionaliteiten in Business Central: Release Wave 2 2024

English version >

Business Central Release Wave 2 2024

De nieuwste update van Microsoft Dynamics 365 Business Central, gepland voor oktober 2024 tot maart 2025, introduceert een aantal functies die gericht zijn op het verbeteren van de gebruikerservaring, het verhogen van de productiviteit, en het stroomlijnen van bedrijfsprocessen. Bij SucceedIT zijn we altijd op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen, zodat jij als gebruiker optimaal kunt profiteren van jouw ERP-systeem. In deze blog bespreken we de belangrijkste nieuwe functionaliteiten.

  1. Abonnementenbeheer en toerekening van opbrengsten
  2. Achtergrondverwerking: Directe meldingen bij problemen
  3. Meerdere btw-nummers per klant
  4. Kolomgrootte aanpassen voor betere gebruiksvriendelijkheid
  5. Intrastat Extensie
  6. Uitgebreide financiële rapportage
  7. Verbeterde projectfacturatie
  8. Opslag- en Pick magazijnen binnen projecten
  9. Inkooporders voor projecten
  10. Shopify integratie
  11. Gebruikersgroepen
  12. Duurzaamheidsfuncties
  13. AI-ondersteuning met Copilot

1. Abonnementenbeheer en toerekening van opbrengsten

Voor bedrijven die werken met terugkerende diensten, zoals abonnementen, maakt Business Central het eenvoudiger om abonnementen te factureren. Je kunt nu sjablonen maken waarin je artikelen en services combineert in een gemengd abonnementscontract. Dit helpt bij het efficiënt beheren van factureringsschema’s.

2. Achtergrondverwerking: Directe meldingen bij problemen

Wanneer achtergrondprocessen zoals rapporten of batchtaken vastlopen, krijg je direct een melding. Dit stelt je in staat om snel te reageren en productiviteit te behouden zonder vertragingen in belangrijke processen. Hieronder vind je een voorbeeld van deze melding.

Achtergrondverwerking_ Directe melding

3. Meerdere btw-nummers per klant

Voor klanten met magazijnen in verschillende EU-landen kun je nu eenvoudig alternatieve btw-nummers configureren. Business Central past automatisch de juiste btw-instellingen en bijbehorende boekingsgroepen toe op basis van het verzendadres op de verkoopdocumenten.

4. Kolomgrootte aanpassen voor betere gebruiksvriendelijkheid

Als gebruiker van Business Central wil je de grootte van kolommen kunnen aanpassen, als je bijvoorbeeld een specifiek record zoekt of om de pagina beter te kunnen lezen of gegevens in te kunnen voeren. Nu kan dat zelfs zonder dat de personalisatiefunctie is ingeschakeld. Dit maakt het werken in lijsten flexibeler en sneller.

5. Intrastat Extensie

De nieuwe Intrastat-extensie vervangt de eerdere dagboekfunctionaliteit en vereenvoudigt het indienen van intracommunautaire leveringen. Vanaf heden gebruik je dan ook intrastat-rapporten voor je aangifte.

6. Uitgebreide financiële rapportage

Er zijn vijf nieuwe standaardrapporten voor financiële rapportage.

  • Proef- en saldibalans
  • Gedetailleerde balans
  • Balansoverzicht
  • Gedetailleerde resultatenrekening
  • Overzicht van resultatenrekening

Daarnaast is er een set van vijf nieuwe rijdefinities en twaalf kolomdefinities beschikbaar. Het demobedrijf Contoso is uitgebreid met demogegevens om een voorbeeld van deze rapportage te bekijken.

Wil jij meer inzicht in je verkopen en marges? Lees dan snel meer over het Sales Report >

Webinar | Boekhoudkundige processen en analyse in Business Central

Ben jij op zoek naar manieren om je financiële processen te stroomlijnen? Onlangs liet onze Finance Consultant Eric, zien hoe je eenvoudig je financiële processen automatiseert met Business Central. Hoe je dit doet?  Wij hebben alle ins en outs voor je samengevat, of bekijk de webinar opname!

7. Verbeterde projectfacturatie

Het maken van projectfacturen kan nu nog sneller dankzij de actie ‘Projectverkoopfactuur maken’. Daarnaast zijn er extra acties toegevoegd op de pagina “projectlijst” .

  • Assemblageorders
  • Opslag-, pick- en verplaatsingsregels
  • Geregistreerde pickregels
  • Cockpit project-OHW

8. Opslag- en Pick magazijnen binnen projecten.

Het is nu mogelijk om een magazijn waar gestuurde opslag en pick is ingeschakeld te gebruiken voor projecten. Ook kan je nu direct vanaf projecten, pickdocumenten maken.

9. Inkooporders voor projecten

In Business Central kun je eenvoudig en snel zorgen dat je de benodigde artikelen hebt om een nieuw project te starten of een lopend project soepel te laten verlopen. Op de pagina Projectkaart maak je inkooporders aan voor de artikelen door de optie ‘Inkooporder maken’ te selecteren. Vervolgens kun je de orders bekijken en aanpassen voordat je ze naar je leveranciers verstuurt.

10. Shopify integratie

Business Central verbetert de koppeling met Shopify, waardoor verkoopfacturen automatisch worden geëxporteerd naar de webshop. Dit stroomlijnt het verkoopproces aanzienlijk.

11. Gebruikersgroepen

Gebruikersgroepen in Business Central worden vervangen door beveiligingsgroepen, die voortaan in Azure moeten worden gedefinieerd. Bedrijven die gebruikersgroepen gebruiken, moeten hun machtigingsbeheer in zowel Azure als Business Central aanpassen om de juiste toegang te blijven garanderen.

12. Duurzaamheidsfuncties

Naast dat je nu duurzaamheidcertificaten eenvoudig kan bijhouden, kan je dankzij deze nieuwe functionaliteiten ook de broeikasgasemissies vastleggen en rapporteren. Duurzaamheidsgegevens zoals uitstootcijfers kunnen direct worden toegevoegd aan inkoopfacturen, Het enige wat je hoeft te doen is het duurzaamheidsaccount selecteren en de toegewezen uitstoothoeveelheden invoeren die per account worden bijgehouden.

Duurzaamheidsfuncties

Door duurzaamheidsstatistieken, en met name die van de uitstoot van broeikasgassen, in financiële rapporten te integreren wordt de zakelijke waarde van deze rapporten aanzienlijk verhoogd. Hiermee laat je zien dat je streeft naar transparantie en verantwoording aflegt, waardoor het vertrouwen dat belanghebbenden hebben in het bedrijf, wordt vergroot.  Zie hieronder een voorbeeld van het duurzaamheidsdagboek.

13. AI-ondersteuning met Copilot

Microsoft breidt de mogelijkheden van de AI-assistent, Copilot, verder uit. Of het nu gaat om het automatisch aanmaken van verkoopregels of het analyseren van verkooptrends of bankrekeningafstemming, Copilot helpt je tijd te besparen en routineprocessen te automatiseren.

Ai ondersteuning met Copilot

Meer over Business Central Release Wave 2 2024

Met deze nieuwe functies zorgt Business Central voor nog meer efficiëntie en gemak binnen jouw bedrijfsvoering. Wil je meer weten? Ontdek meer over specifieke functionaliteiten op Zendesk of bekijk de volledige release notes van Microsoft. Of neem contact met ons op om te bespreken wat deze nieuwe update voor jou betekent. We hopen dat deze update je werkzaamheden binnen Business Central nog efficiënter en productiever maakt!