De 6 meest belangrijke updates op een rij
De 2025 release wave 1 (BC26) van Dynamics 365 Business Central zit vol met praktische verbeteringen. Veel optimalisaties die je dagelijkse werk prettiger en efficiënter maken. Het systeem wordt dan ook niet helemaal anders, maar wel merkbaar beter. In deze blog lees je de meest opvallende updates:
- Meer grip op processen met Copilot
- Krachtigere rapportage en analyse
- Slimmere documentverwerking
- Efficiënter voorraadbeheer
- Focus op duurzaamheid
- Verbeteringen voor productiebedrijven
1. Meer grip op processen met Copilot
Voor Copilot komen er elke release binnen Business Central nieuwe functionaliteiten bij. In deze release zijn dat onder meer:
- Ingebouwde samenvattingen op kaartpagina’s: Copilot toont automatisch de drie belangrijkste inzichten per klant, order of item.
- Automatisering van verkooporders: De nieuwe Sales Order Agent zet inkomende klantmails automatisch om in verkooporders.
- Verbeterde matching van inkoopfacturen: Copilot helpt bij het automatisch koppelen van facturen aan de juiste bestellingen.
- Ondersteuning voor add-ins: Copilot beantwoordt vragen over geïnstalleerde apps op basis van meegeleverde instructies.
- Duurzaamheidsjournalen met AI-inzichten: Copilot doet voorstellen voor CO₂-uitstoot op basis van transactiegegevens.
2. Rapportage en analyse
De Business Central rapportages worden ook steeds verder uitgebreid, vooral op het gebied van de financiële rapportages is er veel nieuw in deze release:
- Nieuwe sjablonen voor financiële rapportages: Meer standaard lay-outs beschikbaar voor balansen en inkomensoverzichten
- Verbeterde Word- en Excel-layouts: Inclusief metadata, meervoudige datasheets en planningsmogelijkheden.
- Extra kolommen en mogelijkheid om kolommen te verbergen: Zo kan je in financiële overzichten beter personaliseren.
- Bewerken in Excel: Beschikbaar voor prijslijstregels, uitvoer-, verbruiks- en artikeljournalen
3. Slimmere documentverwerking
Op het gebied van het uitwisselen van e-documenten zijn een paar mooie updates toegevoegd aan je Business Central omgeving.
- E-facturen vooraf bekijken: Voor je facturen verwerkt, kan je ze bekijken.
- Twee-stapsverwerking van e-documenten: Extra controle voordat iets definitief geboekt wordt.
- Het sneltabblad ‘E-factuurregels’: Dit maakt E-documenten in XML-bestand leesbaar. Hiermee worden kop- en regelgegevens duidelijk inzichtelijk gemaakt.
- E-documenten met andere applicaties delen: Met power automate en Business Central kan je e-documenten makkelijk met andere applicaties delen
- E-documenten opstellen op basis van geboekte verkoopfacturen: Minder dubbel werk.
- Automatisering van ingesloten bijlagen in PEPPOL: Geen handmatig koppelen meer!
- Export van aanmaningen en rentefacturen in PEPPOL-formaat: Voldoe aan internationale standaarden met één klik.
4. Efficiënter voorraadbeheer
Er zijn een paar goede verbeteringen doorgevoerd voor het voorraadbeheer, zodat wijzigingen in je voorraad een stuk makkelijker worden doorgevoerd.
- Tegelijk boeken van voorraad door meerdere gebruikers: Geen wachtrijen of vergrendelingen meer.
- Overpicking inschakelen: Zo kan je voor productie hogere aantallen picken en overschot terugplaatsen.
- Nieuwe afboekdingsmethode voor handmatig productieverbruik zonder pick: Boek productieverbruik handmatig zonder te picken.
5. Focus op duurzaamheid
De wet- en regelgeving met betrekking tot duurzaamheid blijft zich ontwikkelen. Mede hierdoor zijn de functionaliteiten voor duurzaamheidsbeheer flink uitgebreid.
- Scope 3 CO₂-data voor verkooptransacties: Om de complexe berekening te vergemakkelijken, kan je de nieuwe velden CO2e per eenheid en totaal CO2e toevoegen aan de regels in verkoopdocumenten
- Vastleggen van duurzaamheidsgegevens in dagboeken: Direct beschikbaar in je reguliere processen.
- Standaardwaarden per entiteit instellen: Het nieuwe veld Standaardduurzaamheidsrekening is beschikbaar binnen je: Grootboekrekening, artikel, Artikelcategorie, Resource, Afdeling en Bewerkingsplaats.
6. Verbeteringen voor productiebedrijven
Voor productieomgevingen bevat deze release veel kwaliteitsverbeteringen en procesoptimalisaties. Hieronder een opsomming van de meest opvallende:
- Productieorders opnieuw plannen binnen veiligheidsdoorlooptijd.
- Gereed gemelde productieorders opnieuw openen.
- Documentbijlagen beheren in productie.
- Voeg sneller meerdere items toe aan een stuklijst.
- Grotere nauwkeurigheid in productiekosten
- Productie-output afhandelen met magazijnopslag
- Productieorders met verbruik annuleren
- Streepjescodes afdrukken vanuit productieorders
- Verbeterde gebruiksvriendelijkheid in productie-omgeving
Meer informatie over de Business Central update?
Wil je meer getailleerde informatie over de update 2025 release wave 1 (BC26) van Dynamics 365 Business Central? Neem dan contact met ons op, of lees verder op Microsoft Learn.