Ga naar de inhoud

Het definitieve einde van eilandautomatisering

Traditioneel staat het automatiseren van de frontoffice van organisaties volledig los van het automatiseren van de backoffice. Veel organisaties installeerden in de jaren tachtig het eerste ERP-systeem en in de jaren negentig volgde de CRM-implementatie. Beide systemen hebben aparte taken en werken doorgaans gescheiden van elkaar. Hoewel we kunnen begrijpen hoe eilandautomatisering is ontstaan, hebben jouw klanten daar absoluut geen boodschap aan. Zij doen immers zaken met jouw organisatie en niet met jouw front- of backoffice. Jouw klanten verwachten dat jij over end-to-end mogelijkheden beschikt. Het wordt dus hoog tijd voor de integratie van deze twee werelden. Weg met de eiland eilandautomatisering!

Het belang van integratie

Moderne organisaties over de hele wereld zijn op zoek naar de integratie van hun ERP-systemen. Waarom neemt het belang van deze integratie toe? Niet-geïntegreerde systemen vereisen handmatige invoer van gegevens, wat vaak leidt tot een langere verwerkingstijd en een grotere kans op fouten. Het geeft onvoldoende inzicht over de hele keten heen en daarmee creëert het ook stroeflopende bedrijfsprocessen. Wat uiteindelijk in ontevreden klanten resulteert.

Dit klinkt allemaal logisch. Toch positioneren veel van ‘s werelds meest vooraanstaande cloud-leveranciers hun apps en services nog steeds rond dat concept. Zo leveren ze nog steeds stand-alone ERP-oplossingen en je moet als bedrijf er zelf maar een CRM aan vastknopen.

De strategie van Microsoft

Microsoft kiest hier voor een andere strategie. Alysa Taylor, vice president Industry, Apps and Data marketing, werd onlangs gevraagd naar ‘de prioriteit van Microsofts investeringen in frontoffice-versus backoffice-applicaties’. Haar antwoord: “De lijnen tussen frontoffice en backoffice zijn vervaagd. Een perfecte integratie tussen front- en back-office is noodzakelijk omdat grenzen tussen functies vervagen en informatie uit ERP systemen nodig zijn in CRM omgevingen en andersom.”

Taylor vervolgt: “Bedenk eens hoe snel elke industrie momenteel evolueert. Neem retail. Elke retailer biedt vandaag de dag een afhaalservice aan. Maar die service kun je niet leveren met alleen frontoffice- en backoffice-systemen. Je moet immers realtime de voorraad in kaart hebben en deze ook begrijpen. Ook moet je in staat zijn om de medewerkers die de klanten bedienen te waarschuwen in geval van problemen. De wereld van digitaal en fysiek loopt volledig door elkaar. Je moet je klant dus in een virtuele omgeving kennen en dat naar een fysieke omgeving kunnen omzetten.”

“Klanten verwachten dat het niet uitmaakt of zij online communiceren of fysiek in een winkel. Je kunt dus geen afzonderlijke en ongelijke systemen hanteren met meerdere serviceniveaus. Daarom zijn we bij Microsoft overgestapt op een functioneel model. Het geheim van Microsoft Dynamics 365 is dat we individuele services per functie hebben: verkoop, service, marketing, financiën, supplychain, operations en commerce”, aldus Taylor.

Afdelingen kunnen niet meer functioneren als gescheiden eilandjes met ieder hun eigen systemen of slecht geintegreerde systemen. Vooral online proposities dwingen bedrijven veel sterker geintegreerd na te denken over hun processen en IT-landschap.Er is een gemeenschappelijke datadienst die overal doorheen loopt en die we Dataverse noemen. Met deze service kun je de supplychain-zichtbaarheid naadloos door jouw logistieke systemen laten stromen naar jouw verkoopafdeling en naar de servicetoepassingen.

Spreekt deze visie jou aan? En wil jij ook af van eilandautomatisering binnen je bedrijf? Dan is het tijd voor verandering!

DynamicsConsultants

DynamicsConsultants is een label van SucceedIT B.V. Wij implementeren Business Central en upgraden oude Dynamics NAV-versies (Navision) naar Business Central. Business Central is de alles-in-één bedrijfsoplossing van Microsoft dat volledig cloud-based is. Het Microsoft365 platform biedt zowel front als back-office oplossingen. Microsoft365 is de basis voor volledige integratie van processen en biedt zowel CRM als ERP oplossingen die als één geheel functioneren binnen het Microsoft365 platform.

Microsoft Dynamics 365 is sterk geïntegreerd in bekende Office-producten als Outlook, Word en Excel. Microsoft 365 brengt alle informatie bij elkaar in een vertrouwde en veilige omgeving, toegankelijk voor iedereen binnen het bedrijf. Het bewerken en delen van documenten, agenda’s en andere tools maakt samenwerken met collega’s en relaties makkelijk en overzichtelijk. Zo maak je eenvoudig een einde aan eilandautomatisering binnen jouw bedrijf.

Interessant voor jouw onderneming? Vraag dan een gratis analyse aan. In deze analyse stellen wij een roadmap op en geven wij advies over fasering, het uitfaseren van maatwerk en komen wij met een concreet stappenplan en een begroting, en waar mogelijk zelfs een fixed-price aanbod! Zo heb je duidelijkheid en zijn er geen verrassingen achteraf. Een menukaart zeg maar, waarmee jij ook kunt bepalen hoe je het project wilt faseren en in welk tempo.