Ga naar de inhoud

Groothandel verliest klanten door gebrek innovatie

De mogelijkheden die de nieuwe digitalisering biedt en ontwikkelingen op IT gebied waaronder bijvoorbeeld de Cloud-ontwikkelingen (SaaS) zijn belangrijke punten waar nog een grote slag te halen valt stelt ING in een nieuwe marktstudie. Meegaan met de innovaties op ICT gebied is van groot belang. Alarmerend is dat groothandels 37% van de orders door inefficiënt voorraadbeheer herhaaldelijk niet op tijd uit kunnen leveren blijkt  uit de ‘MKB Cloud Barometer 2014’ van Exact en KPN.

De groeiende invloed van ICT, de toenemende digitalisering en de innovatie op deze vlakken worden steeds belangrijker voor de omzet en groei van groothandels. Het afgelopen decennium groeide de Nederlandse groothandel sterker dan andere sectoren, echter daalt het innoverend vermogen de laatste jaren. Vorig jaar daalde de omzet voor het tweede jaar op rij. Deels ligt de oorzaak bij de economische omstandigheden, echter ligt het ook aan het gebrek van inzet van mogenlijkheden op gebied van ICT/digitalisering en de toepassing hiervan op de bedrijfsvoering en voorraadbeheer.

ING stelt dat door intensiever en slimmer gebruik van ICT groothandels een flinke stap kunnen zetten om de groei weer te herpakken. Bedrijven zullen beter in staat zijn beslissingen te nemen en kansen te signaleren. Dit biedt ook mogelijkheden voor efficiëntieverbetering, waaronder ketenintegratie, voorraadoptimalisatie etc.

“Big data” Business Intelligence

Door de groei van Business Intelligence (BI) en ‘data analytics’ (Big Data) dient zich volgens de onderzoekers van ING een nieuwe fase van vooruitgang aan voor de groothandel. Dit is relevant voor groothandels in consumentenproducten maar ook voor handelaren in grondstoffen en halffabricaten. Veel ERP– en WMS- systemen zijn goed in inslag, opslag en uitslag. Echter zijn de rapportagemogelijkheden en het leggen van verbanden nog te beperkt. Dit resulteert in dat er nog veel informatie vast zit in databases en het inzicht te beperkt is. Bedrijven zijn dan ook niet voldoende in staat om informatie te onttrekken uit hun systemen en databases. Dit effect wordt alleen maar groter en gecompliceerder naarmate de datastromen groter worden.
Om bedrijfsdoelstellingen te bereiken en de concurrentie een stap voor te blijven is het essentieel dat bedrijven beschikken over relevante en betrouwbare informatie, al helemaal als het over de eigen KPI’s en inzicht in bijvoorbeeld eigen voorraad gaat. Een voorbeeld van BI software is BI4Dynamics, een data warehouse voor Dynamics AX en NAV waarmee u

.business intelligence
waardevolle informatie kunt ontrekken uit uw ERP systeem.

Inefficiënt voorraadbeheer & late leveringen

Een andere noemenswaardige stelling van Exact en KPN uit het barometer rapport is dat vooral inefficiënt voorraadbeheer de concurrentie in de kaart speelt. Zo zegt 37 procent orders niet op tijd uit te kunnen leveren. Veel groothandels hebben ERP-/WMS-systemen in gebruik. Deze systemen zijn goed in het registreren van informatie, echter bewerken ze de informatie niet; ze gebruiken statische parameters in plaats van dynamische. Het systeem kan dus feilloos aangeven waar een bepaald product ligt in het magazijn en bijbehorende informatie tonen, maar het optimaliseert de voorraad niet. Dat wil zeggen dat het magazijn gestructureerd kan zijn, maar er nog een aanzienlijke hoeveelheid incourante- of te veel aan voorraad ligt waar wel voorraadkosten voor gemaakt worden en waar kapitaal in vast zit. Er voor zorgen dat het juiste product op voorraad ligt is een ander verhaal dan simpelweg veel voorraad aanhouden in de hoop “ja” te kunnen verkopen aan de klant.
groothandel magazijn

Een late levering en klantverlies

Spoedorders zijn duur maar late leveringen zijn funest voor een bedrijf. Uit het rapport blijkt dat een derde van de bedrijven zegt dat het klanten bij te late levering ziet vertrekken naar de concurrent. Een groot deel van de handelsbedrijven (43 procent) wijt dit probleem aan toeleveranciers die onverwacht door de voorraad heen blijken te zijn. Mocht er dan wel op tijd worden uitgeleverd, overkomt het een derde van de bedrijven dat klanten een levering ontvangen die afwijkt van de inkooporder.

De geringe inzet van (cloud)-bedrijfssoftware

Uit het onderzoek blijkt volgens Sebastiaan de Jong, Business Director Cloud Solutions bij Exact, dat er onder de groothandels wel het besef bestaat dat (online) bedrijfssoftware van waarde is, maar het nog maar minimaal wordt ingezet. “Slechts 16 procent maakt gebruikt van de cloud voor bedrijfsapplicaties en 10 procent heeft het in overweging. En dit terwijl geïntegreerde processen ervoor zorgen dat je meer controle hebt en het aantal fouten kunt verminderen.” Dit is misschien te wijten aan de terughoudendheid en de noodzaak voor een draagvlak binnen de organisatie voor IT-projecten.
Een ander groot voordeel gezien de huidige economie is dat investeringen in cloud software aanzienlijk lager liggen. Dit omdat er geen investeringen in hardware of software nodig zijn maar veel cloud-oplossingen met een maandelijks betaalmodel werken.
In de praktijk betekent “cloud” dat door online toegankelijkheid er altijd inzicht is in de status van orders, voorraad, verzendingen, klantgegevens en facturen. ” Zo kun je leveranciers efficiënter van dienst zijn dan de concurrentie”.

cloud desktop

Hoe bedrijven de cloud zien

Langzaam maar zeker lijken bedrijven meer te wennen aan het idee, en zien bedrijven potentie in online bedrijfssoftware. De dagen dat het gezien werdt als trend zijn voorbij, bedrijven aanschouwen het nu als volwaardige optie. De ondervraagde bedrijven denken met online bedrijfsapplicaties vooral te winnen aan kostenbeheersing (38 procent), efficiëntie (38 procent) en flexibiliteit (36 procent). Naast het draagvlak is een terugkomende barriere to instap de vraag of de bedrijfsgegevens wel veilig zijn. In de meeste gevallen lopen deze gegevens over beveiligde datacenters. Dit is nagenoeg altijd vele malen veiliger dan de meeste in-house servers die wij als bedrijf tegenkomen.

Druk op de marges

Verscheidene factoren zorgen er voor dat de omgeving voor groothandels vandaag de dag uiterst competitief is. Hierdoor worden marges kleiner en levertijden krapper, terwijl de productkwaliteit vanuit de aanbodkant juist alleen maar omhoog moet. In de praktijk zorgt dit er voor dat veel bedrijven hun voorraadbeheer moeten professionaliseren. Een voorraadoverschot of inefficiënt beheer hiervan zet immers de marges onder druk. Bedrijven verwachten, zo blijkt uit het barometer rapport, dat de marge met maar liefst 24 procent stijgt, als de voorraad door beter inzicht of beheer te halveren valt. Dit is mogelijk door voorraadoptimalisatie.

 

Het rapport “De MKB Cloud Barometer 2014” in opdracht van Exact Nederland & KPN is Hier te lezen.
De volledige bronartikels zijn hier te vinden:
Groothandel vraagt om innovatie impuls – Redactie Emerce
Groothandel verliest klanten door inneficiënt voorraadbeheerBas Dijkhuizen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.