Ga naar de inhoud

De Dynamics NAV-Upgrade aanpak van DynamicsConsultants

Microsoft introduceerde eind 2016 de nieuwste en krachtige release van het Dynamics NAV-product: Dynamics NAV 2016. Met het pakket aan krachtige nieuwe functies en mogelijkheden biedt NAV u als ondernemer natuurlijk nieuwe kansen. Maar wellicht levert de nieuwe release ook veel vragen op.

Moet ik wel upgraden? Wat levert deze nieuwe release op, en wat kost het me? Hoe ziet zo’n Dynamics NAV-upgrade er eigenlijk uit, zeker als ik al enkele upgrades van Dynamics NAV heb overgeslagen? Zomaar wat vragen die klanten ons regelmatig stellen.

We zetten een aantal zaken op een rijtje. Met onze bewezen Dynamics NAV-upgrade aanpak kunnen we iedere ondernemer helpen om optimaal te profiteren van krachtige nieuwe mogelijkheden. Zonder het risico te lopen op onderbreking van de bedrijfsvoering en zonder hoge kosten.

De Dynamics NAV roadmap

Vanaf 2019 stopt Microsoft met de ondersteuning van de Dynamics NAV 2009 en oudere versies. Dat betekent dat bedrijven die met deze releases werken zullen moeten overstappen naar een nieuwere versie van Dynamics NAV. Na 2009 zijn er nog vele upgrades verschenen zoals Dynamics NAV 2013, NAV 2013 R2, NAV 2015, Dynamics NAV 2016 en NAV 2018 (en nu Business Central red.) In ieder van die releases zijn nieuwe functies toegevoegd en is gebruik gemaakt van nieuwere onderliggende technologie. Dynamics NAV upgrade

Dynamics NAV 2016

Wat betekent een upgrade voor mij?

Het bovenstaande betekent dat geen upgrade hetzelfde is. Veel ondernemingen slaan een of meerdere versies over, zodat het verschil tussen de bestaande functionaliteit van hun ERP en de nieuwe release groot kan zijn. Daarnaast kan er destijds maatwerk functionaliteit zijn ontwikkeld die in de nieuwe release niet zomaar hergebruikt kan worden. Of overbodig is, omdat de functionaliteit inmiddels wordt ondersteund door de nieuwere versies van Dynamics NAV. Hetzelfde geldt voor eerder ontwikkelde interfaces naar andere systemen waarvoor anno 2017 vaak nieuwe en krachtigere integratiemogelijkheden beschikbaar zijn.

In dat complexe speelveld dat voor geen enkel bedrijf hetzelfde is, heeft u als ondernemer behoefte aan een helder advies voor uw integratieaanpak. Een aanpak waarbij ‘de winkel openblijft’, een aanpak waarbij uw bedrijfsvoering wordt verbeterd en niet complexer wordt en een aanpak die zonder risico’s en kostenefficiënt wordt uitgevoerd.

Technische upgrade van Dynamics NAV 2016

Eerst gaan onze consultants na of kan worden volstaan met een technische Dynamics NAV-upgrade. Als de overstap naar de nieuwe release een beperkte delta in functionaliteit betekent en de hoeveelheid maatwerk is bij de vorige implementatie binnen de perken gebleven, dan is een technische upgrade vaak voldoende. Daarbij converteren wij uw bestaande database met bedrijfsdata op een innovatieve wijze naar het formaat van de nieuwe Dynamics NAV-release. En migreren uw ERP-implementatie vervolgens naadloos naar de nieuwe situatie.

Uw ERP-oplossing is na deze technische upgrade snel weer operationeel en ondersteunt dus met slechts een minimale onderbreking uw bedrijfsvoering. Uiteraard adviseren we u ook over het gebruik van alle nieuwe functionaliteit in de release en de mogelijkheden voor uw bedrijf. Onze consultants zullen altijd checken of zo’n beperkte technische upgrade haalbaar is in uw geval. Als dat toch niet het geval blijkt, komen we met een plan voor een zogeheten herimplementatie.

Herimplementatie van NAV

Soms is er sprake van een grote overgang vanuit bijvoorbeeld een oude release met veel maatwerk naar de nieuwste Dynamics NAV-versie. In dat geval is een technische upgrade vaak geen optie en blijkt een herimplementatie nodig. Dat is weliswaar een wat grotere en meer bewerkelijke stap, maar dankzij een goed doordachte aanpak – gebaseerd op vele jaren ervaring met soortgelijke upgrades – houden we ook dan de impact zo beperkt mogelijk. Bovendien begint u weer met een schone lei met minimaal maatwerk. In veel gevallen blijkt zelfs helemaal geen maatwerk meer nodig. De gegevenshistorie blijft uiteraard bewaard. Zodat met behulp van onze slimme datawarehouse-oplossing gecombineerde rapportages beschikbaar zijn met gegevens uit zowel het oude als nieuwe systeem.

Bij een herimplementatie wordt door ons gecheckt wat er in het verleden aan maatwerk is ontwikkeld, zowel in het hart van het ERP-systeem als in de koppelingen met omliggende systemen. We analyseren welke van die maatwerk functies kunnen worden ingevuld met bestaande functies in de nieuwe release. Als er dan toch nog aanvullende functionaliteit nodig is, realiseren we die door maatwerk zoveel mogelijk buiten het ERP-hart te houden. We bouwen maatwerk aan de rand of maken gebruik van PowerBI, PowerApps of bewezen en gestandaardiseerde add-ons. Daarmee blijft de kern van het ERP-systeem intact en wordt de functionaliteit waar nodig aangevuld met specifieke apps. Hetzelfde geldt voor de interfaces met externe systemen. Daarvoor kijken we of die eenvoudiger kunnen worden gerealiseerd met de APIs van de nieuwste release. Tenslotte gebruiken we de workflow engine om de Dynamics NAV-functies naadloos in te passen in uw bestaande bedrijfsprocessen.

Een overwogen stap naar de nieuwste release: Business Cenral

Dynamics NAV is een krachtige bedrijfsoplossing in het hart van uw bedrijfsvoering. Door de grote ontwikkelingen die het pakket heeft doorgemaakt door de jaren heen is een Dynamics NAV-upgrade niet altijd eenvoudig. Zeker als er releases zijn overgeslagen of veel maatwerk is ontwikkeld. Toch is met een slimme aanpak de complexiteit van dit project beheersbaar te maken. Door minimaal gebruik te maken van maatwerk en door maximaal in te zetten op het gebruik van PowerApps, de APIs en de workflow engine kunnen we een herimplementatie doen die u als ondernemer optimaal laat profiteren van alle krachtige nieuwe functies van Dynamics 365 Business Central. We doen dat fixed price met een eigen methodiek gericht op een efficiënt proces en minimalisatie van de kosten.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.