Ga naar de inhoud

Dynamics NAV integratie en interfacing

Dynamics NAV is een veelgebruikte ERP-oplossing die zeer populair is bij kleine en middelgrote ondernemingen. Het succes van een ERP-systeem valt of staat echter met de mogelijkheden die er zijn om te communiceren met andere systemen. Zowel systemen binnen het eigen bedrijf als bij klanten en partners bevatten informatie waar Dynamics NAV gebruik van maakt. Informatie over bijvoorbeeld bestellingen, voorraden en contacten. Hoe zorgt je ervoor dat je systeem op een effectieve manier kan worden gekoppeld aan deze systemen? We kijken er in deze blog verder naar.

Dynamics NAV is geen standalone-systeem

Een ERP is geen standalone-systeem waarmee je alle processen binnen je bedrijf volledig kunt ondersteunen. Zo’n ‘standalone-ERP-visie’ stond jarenlang centraal bij bedrijven en leveranciers. Vanuit de traditionele administratieve en voorraadfuncties van het ERP-systeem werd steeds meer functionaliteit toegevoegd. Het ERP werd niet alleen ingezet voor het managen van de administratieve bedrijfsprocessen, maar er werden bijvoorbeeld ook web portals, CRM en HRM modules ingebouwd.

Een ERP-systeem is echter geen haarlemmerolie waarmee ieder IT vraagstuk van een bedrijf kan worden opgelost. Klanten zullen voor specifieke functies ook andere IT-systemen willen of moeten gebruiken. Nog los van het feit dat de onderlinge bedrijfsvoering van bedrijven steeds meer verweven raakt en er hoe dan ook externe interfaces tussen bedrijfssystemen nodig zijn. Integratie gaat overigens niet alleen over systemen. Het ERP moet ook naadloos zijn geïntegreerd met de eigen bedrijfsprocessen. Hoe pak je dit allemaal aan in Dynamics NAV?

Welke interfaces koppelen aan Dynamics NAV

Over welke interfaces hebben we het eigenlijk? Dat varieert per bedrijfstak en zelfs per individueel bedrijf binnen iedere branche. Want geen bedrijf is hetzelfde en geen ERP-implementatie is hetzelfde. Toch zijn er wat zaken die we vaak zien terugkomen:

integratie en interfacingWebshop en orderportalen

De mogelijkheden om online te bestellen zijn tegenwoordig onbeperkt. Voor zakelijke klanten kan dit bijvoorbeeld via een speciaal orderportaal. En uiteraard hebben steeds meer bedrijven een webshop. Voor hun particuliere klanten maar ook voor zakelijke bestellingen. De orderverwerking hiervan moet natuurlijk via het ERP verlopen. Niet alleen om te zorgen voor een actuele voorraadadministratie, maar ook voor de financiële afwikkeling en de logistieke verwerking.

Externe interfaces en de cloud

integratie en interfacing
Bestellingen en andere transacties tussen bedrijven gaan vaak niet meer handmatig, maar worden volledig geautomatiseerd. Via EDI (Electronic Data Interface) kan vanuit een bedrijfssysteem bijvoorbeeld automatisch een order worden geplaatst in het systeem van een leverancier. Als de voorraadhoogte onder een kritische grens komt bijvoorbeeld. Dynamics NAV moet in staat zijn om dit soort interfaces naar IT-systemen buiten het eigen bedrijf te ondersteunen.

Integratie met de eigen bedrijfssoftware

Als je bedrijf een aparte applicatie gebruikt voor zaken als contactbeheer, moet zo’n CRM-systeem gekoppeld kunnen worden aan je ERP. Bijvoorbeeld als het CRM-systeem wordt gebruikt om offertes samen te stellen. In dat geval moet een koppeling met het ERP-systeem aanwezig zijn om de actuele productprijzen en levertijden in de offerte te kunnen gebruiken.

Procesintegratie van uw ERP

Naast technische koppelingen moet het ERP uiteraard ook perfect aansluiten op de interne processen. Dat betekent dat de workflow in Dynamics NAV moet worden aangepast of gefinetuned aan deze processen. Zodat bijvoorbeeld op het juiste moment tijdens een bestelprocedure de verantwoordelijke medewerker automatisch om autorisatie wordt gevraagd.

Goede integratie: zoveel mogelijk aan de buitenkant

Het bepalen van de meest effectieve en efficiënte integratieaanpak is cruciaal voor een succesvolle procesgang. Daarbij gaat het niet alleen om de externe systemen en processen waarmee je je ERP wil laten integreren. Ook de huidige situatie van je Dynamics NAV-implementatie moet worden meegenomen in de analyse. Als je bijvoorbeeld een iets oudere versie van Dynamics NAV gebruikt, kan het effectiever zijn om eerst een upgrade te maken om vervolgens optimaal gebruik te kunnen maken van de nieuwste integratietools en API’s.

Juist omdat Dynamics NAV zo populair is, hebben veel leveranciers van bedrijfssoftware zelf al een Application Programming Interface (API) verzorgd voor de koppeling met Dynamics NAV. Waar mogelijk maken we gebruik van die API’s. Ook de integratie met andere Microsoft software (MS Office bijvoorbeeld) is uiteraard eenvoudig te realiseren. Voor koppelingen met minder gangbare IT-systemen kunnen interfaces ontwikkeld worden die zo weinig mogelijk impact op de bestaande Dynamics NAV-implementatie heeft.

Integratie Dynamics NAV

Dynamics NAV heeft zich ontwikkeld tot een ERP-oplossing met uitgebreide ondersteuning voor het ontwikkelen van interfaces met externe IT-systemen. Het maakt deze ERP-applicatie steeds geschikter voor gebruik in complexe bedrijfsomgevingen. Onze consultants helpen je graag bij het bepalen van de optimale integratiestrategie en het ontwikkelen van interfaces naar externe IT-systemen.