Ga naar de inhoud

De ERP-wensenlijst: less is more en simple is better

Volgens recent onderzoek is 80 procent van de CEO’s van mening dat zij een superieure klantenservice bieden. Slechts 8 procent van hun klanten is het daarmee eens. Ontevredenheid van klanten wordt in toenemende mate veroorzaakt door de complexiteit van organisaties. Denk aan verouderde processen, handmatige handelingen en de impact van meerdere versies van de waarheid op de dienstverlening.

Wanneer organisaties een ERP-systeem aanschaffen stellen ze meestal een ERP-wensenlijst op met eisen. Hoe meer afdelingen en medewerkers bij dit proces betrokken zijn, hoe uitgebreider de selectienormen. Het gevolg is dat er een systeem wordt gecreëerd dat te zwaar is, onnodig maatwerk heeft, een lange implementatietijd kent en daardoor hogere kosten en risico’s met zich meebrengt. Maar het belangrijkste is: de complexiteit blijft in stand. Tijd voor een nieuwe aanpak!

Een ERP-wensenlijst opstellen

Bedrijven zijn gewend dat ze hun eisen en wensen met betrekking tot de nieuwe ERP-software op tafel mogen leggen. Meestal krijgen alle afdelingen de kans om hun wensen aan te leveren. En ze beseffen dat ze die kans moeten benutten omdat ze anders weer lang moeten wachten. Daarom vragen ze veel. En vaak te veel. Sommige potentiële opdrachtgevers willen via XML met de maan communiceren, een populaire uitspraak die dit proces perfect weergeeft.

Opvallend is dat eindgebruikers hun wensen mogen aangeven zonder enig inzicht in de kosten-batenverhouding en zonder hier feedback op te krijgen. Het zijn vaak wensen die de complexiteit enorm verhogen en ook nog gevolgen hebben voor de flexibiliteit bij nieuwe releases. Tegen de tijd dat dit kunstwerk eindelijk operationeel is, blijkt de dynamiek van de markt zodanig veranderd dat de gekozen configuratie achterhaald is.

Less is more

Zorg er daarom voor dat jouw bedrijf niet te veel eisen en wensen definieert. Houd de ERP-wensenlijst kort. Als je dicht bij de standaardfunctionaliteit van jouw favoriete oplossing blijft, profiteer je ook van de vele innovaties die je in de komende jaren kunt verwachten. Laat de eindgebruikers dan ook vooral benoemen wat ze nu niet goed vinden werken. Waar zit voor hen dubbel werk, wachttijd, zoektijd en andere irritatie en inefficiency in plaats van de te vragen wat ze willen hebben. Richt je ook vooral op voor jullie bedrijf kenmerkende zaken en doelstellingen zoals: zorg dat 80% van de verkooporders, zonder tussenkomst van de binnendienst, automatisch kan worden verwerkt.  Of bijvoorbeeld: Wij willen geen papier meer gebruik in ons logistieke- en facturatieproces.

Simple is better

In de snel veranderende wereld van vandaag is eenvoud in jouw bedrijfsprocessen een groot voordeel. Het maakt jouw organisatie een aantrekkelijke partner voor jullie klanten. Het vermindert de afhankelijk van het handjevol ervaren medewerkers die het proces en bedrijf goed kennen. En het maakt jouw organisatie meer schaalbaar. Het is daarom raadzaam om intern een vereenvoudigingsproject op te starten nog voordat de selectie van de nieuwe software begint.   

SucceedIT

SucceedIT luistert naar de eisen en wensen van de klant en weet wat er speelt in de markt. Wij maken gebruik van de innovatiekracht van Microsoft en bouwen onze diensten en producten voort op hun Cloud-First-strategie. Op basis van een grondige analyse stellen wij een IT-roadmap op en tekenen wij het toekomstige applicatie-landschap samen met u in. Op basis van deze roadmap stellen wij een concreet stappenplan en een begroting op.

Meer weten over onze aanpak omtrent Microsoft 365 Dynamics Business Central? Neem dan contact met ons op voor een kennismaking. Wij maken werken leuker en makkelijker en zorgen dat je klaar bent voor de toekomst!